Zarządzenie Nr 163/2004
ZARZĄDZENIE Nr 163/2004
WÓJTA GMINY WIDUCHOWA
z dnia 15 kwietnia 2004 roku
w spawie wprowadzenia „Instrukcji postępowania w zakresie przeciwdziałania wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu”.
Na podstawie art. 15a ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1505 ), Wójt Gminy Widuchowa zarządza, co następuje :
§ 1. Wprowadza się instrukcję postępowania w sprawach określonych w art. 15a wyżej powołanej ustawy, stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2.1. Na koordynatora wszystkich spraw związanych z realizacją przez Gminę zadań wynikających z przedmiotowej ustawy wyznaczam Marcina Bachta - Skarbnika Gminy.
2. Na zastępcę koordynatora wyznaczam Panią Wiesławę Misztal - pracownika Referatu Finansów.
§ 3.1. W celu właściwego zabezpieczenia dokumentacji podejmowanych czynności
ustalam wzór „rejestru powiadomień” zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszego zarządzenia. Prowadzenie rejestru powiadomień powierza się koordynatorowi, o którym mowa w § 2 ust. 1.
2. Wzór powiadomienia Głównego Inspektora Informacji Finansowej stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Zarządzenia.
3. Dane, o których mowa w § 1 są poufne i mogą być udostępnione tylko osobom przeze mnie upoważnionym.
§ 4. Zobowiązuje się koordynatora, o którym mowa w § 2 ust. 1 w szczególności do:
a) przedstawienia w miarę potrzeby propozycji przeprowadzania kolejnych szkoleń
pracowników zatrudnionych oraz szkoleń pracowników nowo przyjmowanych,
b) nadzoru nad przestrzeganiem zasad zawartych w tym zarządzeniu i przedstawienia
propozycji dotyczących uzupełnienia lub zmiany jego treści,
c) przygotowania dla Głównego Inspektora Informacji Finansowej w terminie do 30
kwietnia br. informacji o podjęciu działań w celu realizacji zadań Gminy określonych
w zarządzeniu.
§ 5. Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.
§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 163/2004
Wójta Gminy Widuchowa
z dnia 15 kwietnia 2004 r.
I N S T U K C J A
Postępowania w zakresie przeciwdziałania wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu terroryzmu.
Jednostki samorządu terytorialnego gminy zostały na podstawie przepisów art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu (Dz. U. Z 2003 roku nr 153 poz. 1505) zwanej w dalszym ciągu instrukcji - ustawą, zaliczone do jednostek współpracujących wynikających z przepisów ustawy.
Obowiązki i zadania Gminy jako jednostki współpracującej wynikające z przepisów
ustawy.
Zgodnie z przepisami art. 15 i 15a ustawy do zadań i obowiązków Gminy należy:
opracowanie instrukcji postępowania w przedmiocie współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej w zakresie zapobiegania przestępstwu, o którym niżej mowa.
Udostępnianie na wniosek Generalnego Inspektora informacji i potwierdzonych kopii dokumentów niezbędnych w zakresie zapobiegania przestępstwu, o którym mowa w art. 299 Kodeksu karnego i określonemu w art. 2 pkt 7 ustawy.
Przestępstwo, o którym mowa w art. 299 Kodeksu karnego polega na przyjmowaniu, przekazywaniu lub wywożeniu za granicę, pomaganiu do przenoszenia własności lub posiadania albo podejmowania innych czynności, które mogą udaremnić lub znacznie utrudnić stwierdzenie przestępczego pochodzenia lub miejsca umieszczania, wykrycia, zajęcia lub orzeczenia przepadków środków płatniczych, papierów wartościowych lub innych wartości dewizowych, praw majątkowych albo mienia ruchomego lub nieruchomego pochodzących z korzyści związanych z popełnieniem czynu zabronionego.
Przestępstwo określone w art. 2 pkt 7 ustawy stanowi akt terrorystyczny - rozumiany jako przestępstwa przeciwko pokojowi, ludności oraz przestępstwa wojenne, przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu oraz przestępstwa określone w art. 134 (zamach na życie Prezydenta RP) i 136 (czynna napaść na głowę obcego państwa, szefa obcego przedstawicielstwa lub osobę korzystającą z podobnej ochrony) Kodeksu karnego,
współpraca z Generalnym Inspektorem Finansowym w zakresie zapobiegania przestępstwu, o którym mowa w art. 299 Kodeksu karnego poprzez:
a) niezwłoczne powiadomienie Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
o podejrzeniach wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych
pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł,
b) przekazanie potwierdzonych kopii dokumentów dotyczących transakcji, co do których
zachodzi podejrzenie, że mają one związek z popełnieniem przestępstwa, o którym wyżej
mowa,
c) przekazywanie informacji o osobach przeprowadzających te transakcje.
Powiadomienie, o którym wyżej mowa powinno zawierać w szczególności opis ujawnionych okoliczności wraz z przyczynami, dla których zawiadamiany uznał, że mogą one wskazywać na prowadzenie działań mających na celu wprowadzenie do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.
1. Realizacja obowiązków i zadań Gminy wynikających z przepisów ustawy.
Pracownicy komórek merytorycznych, pracownicy finansowi Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy w trakcie wykonywania bieżących obowiązków służbowych
zobowiązani są do:
a) dokonywania analizy i oceny transakcji tych jednostek w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy (tj.: wpłat i wypłat w formie gotówkowej oraz bezgotówkowej, w tym także przelewów pomiędzy różnymi rachunkami należącymi do tego samego posiadacza rachunku z wyłączeniem przelewów na rachunek lokat terminowych, a także przelewów przychodzących z zagranicy, wymianę walut, przeniesień własności lub posiadania wartości majątkowych, w tym oddania w komis lub pod zastaw takich wartości, zamian wierzytelności na akcje lub udziały - zarówno gdy czynności te dokonywane są we własnym, jak i cudzym imieniu, na własny, jak i cudzy rachunek), w których występują oznaki wskazujące na możliwość wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz sprawdzenia czy kontrolowana jednostka w przypadku podejrzenia wprowadzenia do obrotu takich wartości, powiadamia o nich Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF).
b) sporządzenia kopii dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, ze mają one związek z popełnieniem przestępstwa, o którym
w art. 299 Kodeksu karnego.
c) Zebrania dostępnych informacji o osobach przeprowadzających te transakcje.
d) Dokonywania, w formie notatki służbowej, odpowiedniego opisu podejrzanych transakcji wraz z uzasadnieniem, iż zachodzą okoliczności wskazane w art. 15a ust. 1 pkt 1 ustawy oraz istnieje uzasadniona potrzeba powiadomienia o tym Głównego Inspektora Informacji Finansowej, załączając do powyższej notatki projekt takiego powiadomienia wraz z dokumentacją wymienioną w punktach 2 i 3.
Koordynator, o którym mowa w § 2 ust. 1 Zarządzenia, uznając zasadność podjęcia działań wnioskowanych przez pracownika, przygotowuje i przedstawia kierownikowi jednostki projekt powiadomienia Głównego Inspektora Informacji Finansowej zawierający opis ujawnionych okoliczności oraz przyczyn, dla których uznano, że mogą wskazywać na prowadzenie działań mających na celu wprowadzenie do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych źródeł. W przypadku uznania nie zasadności powiadomienia głównego Inspektora Informacji Finansowej zamieszcza w notatce uzasadnienie takiego stanowiska kierownikowi jednostki celem podjęcia odpowiedniej decyzji. Kopia powiadomienia wraz z dokumentacją winna być przechowywana w sposób zapewniający poufność i udostępnienie wyłącznie osobom upoważnionym przez kierownika jednostki. Podpisane zawiadomienia winny być wpisane do „rejestru powiadomień”, który prowadzi koordynator.
Pracownicy komórek merytorycznych, pracownicy finansowi Urzędu
i jednostek organizacyjnych winni zwrócić szczególną uwagę na transakcje nietypowe związane z nabyciem majątku komunalnego, związane z wykonywaniem zadań publicznych jednostek samorządu terytorialnego przez inne podmioty, na uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, szczególnie w przypadku oferowania przez nich warunków wykonywania zamówienia w sposób rażąco odbiegający od innych oraz udział kontrolowanych jednostek w nietypowych przedsięwzięciach, szczególnie finansowych z udziałem kapitału zagranicznego. Kwalifikując transakcje jako podejrzane pracownicy powinni uwzględnić metody „prania pieniędzy” oraz zasady typowania transakcji podejrzanych.
Załącznik Nr 2
do Zarządzenia Nr 163/2004
Wójta Gminy Widuchowa
z dnia 15 kwietnia 2004 r.
REJESRT POWIADOMIEŃ
GŁÓWNEGO INSPEKTORA INFORMACJI FINANSOWEJ
L.p.
|
Data
miejsce
i rodzaj
transakcji |
Uczestnicy
Transakcji |
Cechy
Dokumentów
Transakcji |
Opis
treści dokumentu |
Data
przekazania
kierownikowi
jednostki |
Decyzja
kierownika
jednostki |
Data
wystawienia
zawiadomienia |
Uwagi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik Nr 3
do Zarządzenia Nr 163/2004
Wójta Gminy Widuchowa
z dnia 15 kwietnia 2004 r.
Nasz znak : Data
Szanowny Pan
Jacek Uczkiewicz
Podsekretarz Stanu
Generalny Inspektor
Informacji Finansowej
Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 WARSZAWA
POWIADOMIENIE O PODEJRZENIACH WPROWADZENIA DO OBROTU FINANSOWEGO WARTOŚCI MAJĄTKOWYCH POCHODZĄCYCH Z NIELEGALNYCH-NIEUJAWNIONYCH ŹRÓDEŁ
W związku z art. 15a ust. 1 pkt 1 i pkt 2 powiadamiam, że: w trakcie kontroli przeprowadzonej w ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
zachodzi podejrzenie wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych-nieujawnionych źródeł.
Opis ustaleń:
...........................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
podpis
Opis ustaleń powinien zawierać dane, wymienione w art. 12 ust. 1 punkty 1-6 ustawy (w zakresie danych dotyczących uczestników transakcji - w miarę możliwości należy podać informacje, o których mowa w art. 9 ust. 2 ustawy).
Załączniki:
Zgodnie z art. 15a ust. 1 pkt 2 należy załączyć potwierdzone kopie dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają one związek z popełnieniem przestępstwa, o którym mowa w art. 299 Kodeksu karnego oraz informacje o osobach przeprowadzających transakcje.
Objaśnienia
Powiadomienie o podejrzeniach wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lun nieujawnionych źródeł powinno być sporządzone według załączonego wzoru i zawierać co najmniej dane określone w art. 12 ust. 1-6 i art. 9 ust. 2 ustawy. Rejestr powiadomień skierowanych do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej służy do zarejestrowania takich transakcji, których okoliczności wskazują, że środki służące do ich przeprowadzenia mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.
Rejestr powiadomień powinien być prowadzony w formie książki o stronach ponumerowanych, przesznurowanych i na ostatniej stronie zalakowanej oraz zaopatrzonej w pieczęć Urzędu Gminy i podpis Wójta Gminy Widuchowa.
Rejestr winien zawierać treści zawarte w załączniku nr 2 niniejszego Zarządzenia.
Rejestr transakcji winien być wypełniony ręcznie, w sposób staranny, czytelny i trwały, a stwierdzone błędy poprawia się przez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu oraz umieszczenie daty oraz czytelnego podpisu osoby dokonującej poprawki.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Mariusz Gralak Data wytworzenia:
28 kwi 2004
Osoba dodająca informacje
Mariusz Gralak Data publikacji:
28 kwi 2004, godz. 08:48
Osoba aktualizująca informacje
Mariusz Gralak Data aktualizacji:
28 kwi 2004, godz. 08:48