Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Widuchowa

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Uchwała Nr XXXI/285/2006 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Widuchowa.


UCHWAŁA Nr XXXI/285/2006
RADY GMINY WIDUCHOWA
z dnia 3 lutego 2006 roku

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Widuchowa.

Na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457), oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) uchwala się, co następuje:

REGULAMIN
UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY WIDUCHOWA

ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne

§ 1. Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Widuchowa, zwany dalej „Regulaminem”, ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Widuchowa.

§ 2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) ustawie o utrzymaniu czystości i porządku - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005r. Nr 236, poz. 2008);
2)ustawie o odpadach - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2001 r. Nr 62 poz. 628, z późn. zmianami);
3) podmiotach uprawnionych - należy przez to rozumieć zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie wydane przez Wójta Gminy Widuchowa na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych;
4 )nieczystościach ciekłych - rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych;
5) odpadach komunalnych - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych,
6) odpadach komunalnych wielkogabarytowych - należy przez to rozumieć odpady, które ze względu na swoje wymiary lub masę nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach (np. sprzęt AGD i RTV - lodówki, kuchenki gazowe, telewizory; wyposażenie mieszkań - meble, zlewy, umywalki itp.);
7) odpadach komunalnych ulegających biodegradacji - należy przez to rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów (takie jak odpady organiczne pochodzące z gospodarstwa domowego, papier i kartony itp.);
8) odpadach zielonych - należy przez to rozumieć frakcję odpadów ulegających biodegradacji, powstających w wyniku pielęgnacji i uprawy ogrodów i terenów zielonych;
9 )odpadach niebezpiecznych - należy przez to rozumieć odpady należące do kategorii lub rodzajów odpadów określonych w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach (Dz. U. z 2001r. Nr 62, poz. 628 z późn. zm.);
10 )pojemnikach do zbierania odpadów - należy przez to rozumieć zamykane pojemniki lub kontenery, wykonane z ocynkowanej blachy stalowej lub z tworzyw sztucznych o odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej, przystosowane do opróżniania przez specjalistyczne pojazdy oraz kosze uliczne;
11) właścicielach nieruchomości - należy przez to rozumieć właściciela, współwłaściciela, użytkownika wieczystego, jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami;
12) zbieraniu odpadów - należy przez to rozumieć każde działanie, w szczególności umieszczanie w pojemnikach, segregowanie i magazynowanie odpadów, które ma na celu przygotowanie ich do transportu do miejsc ich odzysku lub unieszkodliwienia;
13) zbiornikach bezodpływowych - należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania,
14) zwierzętach domowych - należy przez to rozumieć zwierzęta tradycyjnie przebywające z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim pomieszczeniu, utrzymywane przez człowieka w charakterze jego towarzysza (np. psy, koty, szynszyle, chomiki, żółwie, węże, papugi, kanarki itp.);
15) zwierzętach gospodarskich - należy przez to rozumieć zwierzęta gospodarskie utrzymywane w celach hodowlanych i produkcyjnych (np. konie, bydło, trzoda chlewna, kozy, owce, drób i inne);
16) stacjach zlewnych - rozumie się przez to instalację i urządzenia zlokalizowane przy kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków, służących do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia.

ROZDZIAŁ II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 3. 1. Właściciele nieruchomości oraz najemcy/właściciele lokali zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku oraz należytego stanu sanitarno-higienicznego na terenie nieruchomości, w szczególności właściciele zobowiązani są do:
1) przyłączenia nieruchomości do nowej sieci kanalizacyjnej w terminie 12 miesięcy od dnia przekazania jej do eksploatacji; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków, spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
2) prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów surowcowych powstałych na terenie nieruchomości:
a) szkła i stłuczki szklanej,
b) papieru i makulatury,
c) odpadów z tworzyw sztucznych,
d) odpadów ulegających biodegradacji (w tym zielonych);
3) usuwania z terenu nieruchomości wraków pojazdów samochodowych, odpadów wielkogabarytowych i innych przedmiotów zanieczyszczających i szpecących nieruchomość;
4) dbania o ład i estetykę na terenie nieruchomości, uzupełniania ubytków elementów elewacji budynków i budowli, utrzymywania w dobrym stanie technicznym i estetycznym ogrodzenia, placów postojowych i innych urządzeń budowlanych w szczególności widocznych od strony ulicy i innych ciągów komunikacyjnych;
5) dbania o czystość na chodniku położonym wzdłuż nieruchomości, nie dopuszczając do jego zanieczyszczenia odpadami;
6) usuwania z chodnika bezpośrednio położonego przy granicy nieruchomości śniegu, śliskości oraz błota na całej jego długości, przy czym piasek lub inne materiały użyte do tych celów należy uprzątnąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn ich zastosowania; zakazuje się stosowania popiołu i żużlu oraz środków chemicznych działających szkodliwie na tereny zieleni oraz drzewa;
7) dojścia i dojazdy do obiektów, znajdujących się na terenie nieruchomości, winny być odśnieżone i odladzane, jeżeli służą do użytku publicznego;
8) śnieg, lód lub błoto należy odgarnąć w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów;
9) usuwania na bieżąco sopli i nawisów z dachu, stwarzających zagrożenie dla przechodniów;
10) pielęgnowania i utrzymywania estetycznego wyglądu terenów zielonych, ogrodów, kwietników oraz klombów należących do właściciela nieruchomości.
2. Za utrzymanie porządku i czystości w pasie drogowym oraz za zimowe utrzymanie jezdni z wyłączeniem chodników położonych bezpośrednio przy nieruchomości odpowiada zarządca drogi.
3. Do zarządcy drogi należy zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach do tego przeznaczonych i utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
4. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają przepisy odrębne. W szczególności dotyczy to:
1)odpadów medycznych lub weterynaryjnych, powstających w związku z prowadzoną na terenie danej nieruchomości działalnością w zakresie usług medycznych lub weterynaryjnych;
2) odpadów niebezpiecznych.

§ 4. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1) utrzymywanie nieruchomości niezabudowanych w stanie wolnym od zachwaszczenia;
2) utrzymywanie w stanie wolnym od zaśmiecenia wód powierzchniowych i ich najbliższego otoczenia;
3) niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu i modernizacji lokali i budynków;
4) gromadzenie obornika na nieprzepuszczalnym podłożu i płynnych odchodów zwierzęcych na terenie gospodarstwa rolnego w szczelnych zbiornikach w miejscach spełniających wymogi określone w odrębnych przepisach.

§ 5.1 Mycie i naprawa pojazdów samochodowych z zastrzeżeniem ust. 2 poza myjniami i warsztatami naprawczymi dozwolone są z zachowaniem następujących warunków:
1) może się odbywać wyłącznie w obrębie nieruchomości i za zgodą właściciela nieruchomości;
2) powstające ścieki zawierające szkodliwe substancje nie ulegające biodegradacji nie mogą, być odprowadzone bezpośrednio do ziemi lub zbiorników wodnych, lecz gromadzone w odpowiednich zbiornikach i przekazane do utylizacji;
3) powstające odpady z napraw i regulacji pojazdów samochodowych będą gromadzone w pojemnikach do tego przeznaczonych.
2. Zabrania się prowadzenia poza warsztatami naprawczymi napraw o charakterze blacharsko-lakierniczym.

§ 6.1.Powstajace na terenie nieruchomości odpady ulegające biodegradacji mogą być gromadzone oddzielnie oraz przekazane uprawnionemu podmiotowi.
2. Z obowiązku zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania we własnym zakresie.
3. Tworzenie kompostowników nie może stanowić uciążliwości dla użytkowników sąsiednich nieruchomości.
4. Na terenie gminy dopuszcza się kompostowanie odpadów roślinnych powstających na terenie nieruchomości we własnym zakresie i na własne potrzeby, lub spalanie pozostałości roślinnych na terenie nieruchomości poza urządzeniami i instalacjami do tego przewidzianymi o ile nie narusza to odrębnych przepisów.

§ 7. 1. W celu zagospodarowania możliwie największej ilości surowców wtórnych, podmioty uprawnione w porozumieniu z właścicielem nieruchomości, mogą ustawiać specjalne pojemniki w odpowiednim kolorze z napisem, przeznaczone do selektywnej zbiórki surowców wtórnych wg rodzajów. Częstotliwość wywozu surowców wtórnych jest uzależniona od napełniania tych pojemników.
2 .Dopuszcza się stosowanie do selektywnej zbiórki odpadów worki z tworzywa sztucznego przy zachowaniu wynikającej z § 10 ust. 5 kolorystyki i oznaczeń.

§ 8.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do oznaczenia nieruchomości przez umieszczenie w widocznym z ulicy miejscu tablic informacyjnych z numerem porządkowym nieruchomości oraz nazwą ulicy, oraz zadbanie o ich estetyczny i czytelny wygląd.

§ 9. Na terenie gminy, mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku, zabrania się:
1) umieszczania plakatów, reklam, ogłoszeń, nekrologów na urządzeniach do tego nieprzeznaczonych;
2) indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych;
3) wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu stacjami zlewnymi;
4) opróżniania zbiorników bezodpływowych przez właścicieli nieruchomości bez korzystania z usług podmiotu uprawnionego;
5) spalania odpadów na powierzchni ziemi oraz w instalacjach grzewczych budynków; za wyjątkiem drewna używanego do celów energetycznych;
6) zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt.

ROZDZIAŁ III
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych

§ 10. 1. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez wyposażenie nieruchomości w pojemniki, kontenery i worki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości poprzez zakup takich urządzeń lub wydzierżawienie od podmiotu uprawnionego do odbioru odpadów lub inny sposób ustalony w drodze umowy z tym podmiotem.
2. Odpady komunalne można gromadzić w pojemnikach o pojemności min. 110 l., dla zabudowy wielorodzinnej min.1100 l. oraz kontenerach od 5 m3 .
3. Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia; podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych;
4. Do zbiórki odpadów komunalnych przy drogach publicznych, na przystankach komunikacji publicznej oraz innych terenach użytku publicznego służą kosze uliczne. Kosze uliczne winny być trwałe (betonowe, metalowe, z tworzyw sztucznych), o pojemności nie mniejszej niż 30 l. Kosze uliczne winny być ustawione zgodnie z następującymi zasadami:
1)odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych i w parkach nie może przekroczyć 150 m;
2) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeżeli jej nie ma - to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;
3) na peronach odległość między koszami nie może przekroczyć 50 m.
5. Do selektywnego gromadzenia odpadów w miejscach publicznych należy stosować pojemniki o następujących ujednoliconych kolorach i pojemnościach:
a) niebieskim z przeznaczeniem na makulaturę o pojemności min. 0,8 m3;
b) żółtym z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne o pojemności min. 0,8 m3;
c) biały z przeznaczeniem na szkło pojemności min. 0,8 m3;
d) brązowym z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji min. 0,8 m3.
6. Odpady komunalne niebezpieczne, a także grożące skażeniem lub zakażeniem oraz inne szczególnie szkodliwe należy gromadzić w odrębnych pojemnikach o kolorze czerwonym. Wymagania, jakim powinny odpowiadać takie pojemniki i zasady usuwania tych pojemników określają odrębne przepisy.
7. Pojemniki do zbierania odpadów winny posiadać logo lub nazwę przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów i oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów.

§ 11. 1. Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w pojemnikach o pojemności min.110 l., a dla zabudowy wielorodzinnej min. 1100 l.
2. Zarządcy nieruchomości wielolokalowych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu.
3. Prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi, zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeby dostosowanych do dwutygodniowego cyklu odbioru na terenach wsi. W przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej jednego kosza ulicznego na odpady.
4. Do zbierania wyjątkowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników, mogą w uzasadnionych przypadkach być używane odpowiednio oznaczone worki foliowe.

§ 12. 1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do utrzymywania pojemników do zbierania odpadów w należytym stanie technicznym oraz sanitarnym, poprzez okresowe mycie i dezynfekcję.
2. W przypadku braku warunków technicznych i organizacyjnych do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1 przez właściciela, zobowiązuje się go do zlecenia usług w tej mierze uprawnionemu podmiotowi zajmującemu się odbiorem odpadów.
3. Zabrania się wrzucania do pojemnika na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu, gruzu budowlanego, odpadów niebezpiecznych, medycznych oraz spalania w nich jakichkolwiek odpadów.
4. Do pojemników na papier, tekturę opakowaniową i nieopakowaniową zabrania się wrzucać: opakowania z zawartością, np. z żywnością, wapnem, cementem, kalkę techniczną, prospekty, foliowane i lakierowane katalogi.
5. Do pojemników na opakowania szklane zabrania się wrzucać: ceramikę, lustra, szklane
opakowania farmaceutyczne i chemiczne z pozostałościami zawartości, szkło
budowlane ( szyby okienne, szkło zbrojone), szyby samochodowe.
6. Do pojemników na opakowania z tworzyw sztucznych zabrania się wrzucać: tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, mokre folie, opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki po farbach i lakierach.

§ 13. 1. Pojemniki należy umieszczać w granicach nieruchomości w miejscu:
a) trwale oznaczonym,
b) posiadającym równą i utwardzoną nawierzchnię, zabezpieczoną przed zbieraniem się wody i błota,
c) łatwo dostępnym dla ich użytkowników i dla pracowników podmiotu uprawnionego,
d) w sposób nie powodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
2. Właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać miejsce umieszczania pojemników w czystości i porządku.
3. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca umieszczania pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
4.Właściciel nieruchomości jest obowiązany zapewnić pracownikom podmiotu uprawnionego dostęp do pojemników w czasie ustalonym w umowie o odbiór odpadów, w sposób umożliwiający opróżnienie pojemników bez narażenia na szkodę ludzi, budynków bądź pojazdów.

§ 14. 1. Odpady komunalne wielkogabarytowe nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania i powinny być gromadzone w miejscu wydzielonym na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający korzystania z nieruchomości i usuwane możliwie jak najszybciej przez uprawniony podmiot, na indywidualne zgłoszenie właściciela nieruchomości.
2.Odpady powstałe w wyniku prowadzenia robót remontowych (np. gruz) należy gromadzić w odrębnych pojemnikach, w sposób nie powodujący pylenia i usuwać na bieżąco.
3. Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżniania.

§ 15. Organizatorzy imprezy masowej są zobowiązani do utrzymania porządku i czystości poprzez wyposażenia miejsca, na którym ona się odbywa w jeden pojemnik 110 l. na 20 osób uczestniczących w imprezie oraz przenośnych sanitariatów. Organizatorzy imprezy są zobowiązani zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi na dostarczanie pojemników i szalet oraz ich opróżnienie i uprzątnięcie bezpośrednio po zakończeniu imprezy.

ROZDZIAŁ IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 16. Ustanawia się następujące obowiązki w zakresie podpisywania umów:
1) właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umów z pomiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych;
2) właściciele nieruchomości są zobowiązani, w celu umożliwienia przygotowania treści umowy, do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego, zgodnej ze stanem ewidencji ludności, liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości lub, gdy stan faktyczny różni się od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach i ich przyczynie;
3) właściciele nieruchomości prowadzący działalność gospodarczą lub instytucję zobowiązani są do podania upoważnionemu przedstawicielowi podmiotu uprawnionego informacji umożliwiających, zgodne z zasadami podanymi niniejszego Regulaminu, obliczenie zapotrzebowania na pojemniki i przygotowanie treści umowy;
4) właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci kanalizacyjnej, są zobowiązani do podpisania w terminie dwóch tygodni od dnia wejścia w życie niniejszego regulaminu, z podmiotem uprawnionym umowy, na opróżnianie zbiornika bezodpływowego lub opróżnianie osadnika oczyszczalni przydomowej.

§ 17.1. Wykonywanie przez właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie wyposażenia nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywania ich we właściwym stanie, przyłączenia do sieci kanalizacyjnej lub wyposażenia nieruchomości w zbiornik bezodpływowy lub wyposażenia nieruchomości w przydomową oczyszczalnię ścieków, uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników podlega kontroli wykonywanej przez wójta lub osoby działające z jego upoważnienia.
2.Właściciele nieruchomości, przy wykonywaniu obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych obowiązani są do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez podmiot uprawniony, przez okazanie umowy i dowodów płacenia za takie usługi.
3. Sprawdzanie przez osoby uprawnione wykonywania obowiązku opróżniania zbiorników bezodpływowych dokonywane jest w oparciu o wskazania licznika poboru wody lub, gdy brak licznika, w oparciu o normy, które wynikają z treści Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia norm zużycia wody (Dz. U. z 2002 r. Nr 8, poz. 70).

4.Właściciele nieruchomości, zużywający wodę na potrzeby gospodarstwa rolnego lub terenów zielonych na nieruchomości i w związku z tym nieodprowadzający jej do zbiorników bezodpływowych, powinni zainstalować odrębne liczniki do pomiaru zużycia wody na potrzeby bytowe.
5 Dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest obowiązany przechowywać przez okres dwóch lat.

§ 18. Częstotliwość pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:
1) w celu zapewnienia właściwego stanu sanitarno-higienicznego, częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z nieruchomości powinna być dostosowana do ilości odpadów, nie może jednak wynosić mniej niż 1 raz na dwa tygodnie;
2) ustala się częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
a) na obszarach wiejskich - raz na dwa tygodnie,
b) niezależnie od częstotliwości opróżniania koszy ulicznych określonych wyżej, zarządzający obszarem mają obowiązek nie dopuścić do przepełnienia koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię,
c) usuwanie odpadów komunalnych z cmentarzy odbywa się co dwa tygodnie,
d) właściciele sklepów, punktów gastronomicznych lub usługowych obowiązani są do ustawienia koszy ulicznych na odpady przed użytkowanymi lokalami i zapewnienia ich opróżniania z częstotliwością zapobiegającą ich przepełnieniu, nie rzadziej jednak niż raz w tygodniu.
e) organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy;
3) właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiorników, wynikający z ich przepełnienia;
4) usuwanie z terenu nieruchomości odpadów wielkogabarytowych winno odbywać się zgodnie z harmonogramem uzgodnionym z podmiotem uprawnionym na indywidualne zgłoszenie właściciela nieruchomości w cyklu półrocznym;
5) usuwanie pryzm śniegu i lodu z oczyszczonych chodników i przystanków autobusowych odbywa się w miarę potrzeb;
6) w okresach intensywnego opadania liści zgromadzone odpady winny być usuwane niezwłocznie;
7) ustala się częstotliwość usuwania selektywnie zebranych odpadów, z zachowaniem ogólnych warunków usuwania odpadów określonych w niniejszym Regulaminie, nie rzadziej niż raz na miesiąc za wyjątkiem odpadów ulegających biodegradacji, które należy odbierać raz na dwa tygodnie;
8) ustala się częstotliwość odbioru wyselekcjonowanych odpadów komunalnych niebezpiecznych raz na kwartał.

§ 19. Ustala się zasady pozbywania się odpadów i opróżniania zbiorników bezodpływowych:
1) właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić pojemnik wypełniony odpadami w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla pojemnikach podmiotu uprawnionego bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach;
2) odpady wielkogabarytowe muszą być wystawione w terminie uzgodnionym z podmiotem uprawnionym na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren nieruchomości lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę do tego celu w zabudowie wielorodzinnej;
3) wyselekcjonowane odpady budowlane muszą być złożone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nie utrudniającym korzystania z nieruchomości, lub wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej;
4) opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę; zamówienie musi być zrealizowane w okresie 36 godzin od złożenia zamówienia;
5) częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji; instrukcja taka powinna być przedłożona po oddaniu do eksploatacji instalacji oraz każdorazowo na żądanie organu gminy;
6) do odbierania odpadów komunalnych niesegregowanych i ulegających biodegradacji należy używać samochodów specjalistycznych, a do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych - samochodów asenizacyjnych;
7) do odbierania odpadów budowlanych i zielonych można używać samochodów przystosowanych do przewozu kontenerów lub skrzyniowych; powinny one być przykryte, aby nie powodowały podczas transportu zanieczyszczenia i zaśmiecenia terenu;

8) zanieczyszczenia powstające w wyniku załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych pracownicy podmiotu uprawnionego mają obowiązek natychmiast usunąć;
9) podmiot uprawniony ma obowiązek umieścić na pojazdach znaki identyfikacyjne.

§ 20. 1. Zabrania się używania zawartości zbiorników bezodpływowych na potrzeby użyźniania gleby oraz wylewania ich zawartości na teren nieruchomości, odprowadzania nieczystości do cieków wodnych, urządzeń melioracyjnych i odwadniających drogi, itp.
2.Odbiorca odpadów ma prawo odmowy usunięcia z nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych z odpadami niebezpiecznymi lub niedozwolonymi do przyjmowania w miejscu ich unieszkodliwiania lub wykorzystania.
3.Dopuszcza się wspólne ustawienie jednego kosza przez nie więcej niż trzech sąsiadujących przedsiębiorców.

ROZDZIAŁ V
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione

§ 21.1 System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania:
1) do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75% wagowo całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji;
2) do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50%;
3) do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35%, w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995.
2. Obowiązek o którym mowa w ust. 1 zrealizują przedsiębiorcy, którzy uzyskają zezwolenie na odbiór odpadów od mieszkańców nieruchomości.

ROZDZIAŁ VI
Obowiązki właścicieli zwierząt domowych

§ 22. 1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczaniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
2.Prowadzenie hodowli zwierząt domowych w lokalach mieszkalnych budynków wielokondygnacyjnych wymaga zgody zarządcy nieruchomości i zachowania zasad określonych w niniejszym Regulaminie.
3. Zwierzęta domowe należy utrzymywać w sposób zachowujący wymagania sanitarne,
gwarantujący właściwą opiekę i dozór. Właściciele (opiekunowie) zwierząt domowych ponoszą pełną odpowiedzialność za zachowanie swoich zwierząt.
4.Właściciele (opiekunowie) zwierząt domowych zobowiązani są zabezpieczyć miejsca ich przebywania przed samodzielnym opuszczaniem tych miejsc oraz zapewnić należyty dozór, szczególnie w sytuacji, gdy zwierzę nie jest uwiązane lub znajduje się w pomieszczeniu nie posiadającym zamknięcia albo na terenie nie posiadającym ogrodzenia.
5.W zabudowie jednorodzinnej i na terenach wiejskich w przypadku utrzymywania psa na terenie nieruchomości, na jego ogrodzeniu w miejscu widocznym należy umieścić tabliczką ostrzegającą przed psem, z napisem: „Uwaga pies”.
6.Właściciele (opiekunowie) zwierząt są zobowiązani do niezwłocznego usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń w miejscach służących do użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, parki itp. oraz z klatek schodowych i innych pomieszczeń służących do wspólnego użytku.
7.Zakazuje się wprowadzania psów i innych zwierząt:
1) do placówek handlowych, gastronomicznych i innych obiektów użytku publicznego (jeżeli wynika to z wyraźnego oznakowania);
2) na tereny placów zabaw i gier dla dzieci;
3) na tereny plaż i kąpielisk.
8. Przepisy ust. 6 i 7 nie stosuje się do psów-przewodników osób niewidomych.

§ 23. 1. Osoba wyprowadzająca psa w miejscu publicznym zobowiązana jest prowadzić go na smyczy, a w przypadku psów rasy uznawanej za agresywną lub psów w inny sposób zagrażających otoczeniu - również w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma założony kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
2.Zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w warunkach nieprzystosowanych dla zwierząt oraz postępowania z nimi w sposób niehumanitarny, jak bicie, głodzenie, okaleczenie, porzucanie itp.
3.Przewożenie zwierząt środkami komunikacji publicznej jest możliwe tylko na zasadach określonych przez przewoźnika.
4.Osoby utrzymujące psy są zobowiązane:
1) oznakować psa przez zawieszenie przy obroży informacji zawierającej nazwisko i adres właściciela;
2) poddawać obowiązkowym szczepieniom przeciwko wściekliźnie psy, które ukończyły 3 miesiące życia;

3) okazywać na żądanie władz sanitarnych, weterynaryjnych, policyjnych, upoważnionych pracowników urzędu gminy zaświadczenia o przeprowadzonym szczepieniu.
5.Utrzymanie psa lub prowadzenie hodowli psów rasy uznawanej za agresywną wymaga zezwolenia organu gminy zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. Psy bez wymaganego znaku identyfikacyjnego, pozostawione bez dozoru w miejscach publicznych traktowane będą jako bezdomne, chwytane i doprowadzane do schroniska dla bezdomnych zwierząt zgodnie z odrębnymi przepisami.

ROZDZIAŁ VII
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych
z produkcji rolniczej

§ 24. Na terenie wyłączonym z produkcji rolniczej, zwierzęta gospodarskie w tym ptactwo mogą być utrzymywane pod warunkiem, że:
1) powstające odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane w sposób zgodny z ustawą o odpadach i niniejszym Regulaminem, jak również nie będą powodowały zanieczyszczenia nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych;
2) hodowla nie będzie powodowała dla innych osób zamieszkujących te nieruchomości lub nieruchomości sąsiednie uciążliwości takich jak hałas , odory czy podobne;
3) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych;
4) w przypadku przemieszczania zwierząt gospodarskich, ich właściciel obowiązany jest do usuwania zanieczyszczeń- odchodów z terenów publicznych.

ROZDZIAŁ VIII
Zasady wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania

§ 25. 1. Właściciele nieruchomości przeprowadzają deratyzację w każdym przypadku wystąpienia plagi gryzoni.
2.Wójt Gminy Widuchowa w porozumieniu z właściwym Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym określa termin i wyznacza obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji.
3.Obowiązkowi deratyzacji podlegają:
1) obszary zabudowy wielorodzinnej;
2) budynki użyteczności publicznej;
3) placówki gastronomiczne, zakłady produkujące żywność, placówki handlu artykułami spożywczymi;
4) tereny składowania odpadów.
4.Obowiązkową deratyzację należy przeprowadzać co najmniej raz w roku.
5.Uczestnicy akcji deratyzacji w terminie dwóch tygodni od jej zakończenia, są obowiązani złożyć na piśmie sprawozdanie Wójtowi Gminy Widuchowa.
6.Koszty deratyzacji ponosi właściciel nieruchomości.
7.W miarę potrzeby mogą być prowadzone akcje deratyzacyjne:
1) okresowe - terminarz będzie podawany do publicznej wiadomości,
2) ciągłe - nałożony obowiązek na użytkowników w zależności od stanu zagrożenia.

ROZDZIAŁ IX
Postanowienia końcowe

§ 26.1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku, ustawy o odpadach oraz inne obowiązujące w zakresie objętym niniejszym Regulaminem.
2. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Wójt Gminy Widuchowa.
3. Kontrolujący przestrzeganie Regulaminu mają prawo w szczególności do:
1) sprawdzenia dokumentów, których posiadanie jest wymagane niniejszym Regulaminem;
2) wzywania zobowiązanych do stawienia się w siedzibie kontrolującego w celu okazania dokumentów, o których wyżej mowa.

§ 27. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Widuchowa.

§ 28. Traci moc Uchwała Nr XXIV/232/97 Rady Gminy w Widuchowej z dnia 14 listopada 1997r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Widuchowa.

§ 29. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Uzasadnienie do Uchwały Nr XXXI/285/2006
Rady Gminy Widuchowa
z dnia 3 lutego 2006 r.

Rada Gminy na podstawie art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. W związku ze zmianą ww. ustawy zachodzi konieczność uchwalenia nowego regulaminu. Projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gryfinie.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Gralak

Data wytworzenia:
08 lut 2006

Osoba dodająca informacje

Mariusz Gralak

Data publikacji:
08 lut 2006, godz. 11:06

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Gralak

Data aktualizacji:
08 lut 2006, godz. 11:06