Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Widuchowa

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Uchwała Nr XIV/130/2012 w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Widuchowa.


UCHWAŁA Nr XIV/130/2012
RADY GMINY WIDUCHOWA
z dnia 18 kwietnia 2012 roku

w sprawie rozpatrzenia skargi na Wójta Gminy Widuchowa.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz.974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 106, poz.675, Nr 40, poz. 230, z 2011r. Nr 21, poz. 113, Nr 117, poz.679, Nr 134, poz. 777, Nr 149 poz. 887, Nr 217, poz. 1281) oraz na podstawie art. 229 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071, z 2001r. Nr 49, poz. 509, z 2002r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169 , poz. 1387, z 2003r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004r. Nr 162, poz. 1692, z 2005r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz.682, Nr 181, poz.1524, z 2008r. Nr 229, poz. 1539, z 2009r. Nr 195, poz. 1501, Nr 216, poz. 1676, z 2010r. Nr 40 poz. 230, Nr 182 poz. 118, Nr 254 poz. 1700, z 2011r. Nr 6, poz. 18, Nr 34 poz. 173, Nr 106, poz. 622, Nr 186 poz. 1100) po rozpatrzeniu skargi Rady Sołeckiej Sołectwa Widuchowa na Wójta Gminy Widuchowa Rada Gminy Widuchowa uchwala, co następuje:

§ 1. Skargę Rady Sołeckiej Sołectwa Widuchowa na Wójta Gminy Widuchowa w sprawie odmowy przyznania środków finansowych na zakup paczek dla dzieci z Sołectwa Widuchowa uznaje się za bezzasadną.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Widuchowa.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie do Uchwały Nr XIV/130/2012
Rady Gminy Widuchowa
z dnia 18 kwietnia 2012 r.

W dniu 29 lutego 2012r. do Przewodniczącej Rady Gminy Widuchowa wpłynęła skarga Rady Sołeckiej Sołectwa Widuchowa na Wójta Gminy Widuchowa w związku odmową przyznania środków finansowych z budżetu Gminy dla Sołectwa Widuchowa na rzecz przygotowania paczek świątecznych dla dzieci Sołectwa Widuchowa.
W swojej skardze skarżący wskazali, iż Wójt Gminy Widuchowa naruszył zasady dobrej współpracy z Radą Sołecką poprzez wydatkowanie środków z rezerwy budżetowej na inny cel, którego oczekiwała Rada Sołecka i uczynił to bez jej zgody i bez konsultacji z Radą Sołecką. Jednocześnie skarżący wskazali, iż niezrozumiałym jest dla nich odmowa uzyskania środków na wskazany przez siebie cel, z powodu uchybienia końcowemu terminowi do składania takich wniosków, a wyznaczonego do 30 listopada każdego roku. Skarżący podnieśli, iż nie jest im wiadome kto taki termin wyznaczył i że w ogóle taki termin istnieje. Jako zwyczajowo przyjęty skarżący wskazali termin przed Świętami Bożego Narodzenia.
Skarżący wyrazili swoje głębokie niezadowolenie z powodu przeznaczenia rezerwy budżetowej przez Wójta Gminy Widuchowa na rzecz przedszkola publicznego położonego we wsi Widuchowa.

W doprecyzowaniu swojej skargi skarżąca Rada Sołecka wskazała ponadto, iż oczekują od Rady Gminy Widuchowa wyjaśnienia i zbadania kwestii, czy organ wykonawczy gminy miał prawo do tak swobodnego interpretowania zasad finansowania środków finansowych przyznanych do dyspozycji Radzie Sołeckiej Sołectwa Widuchowa.
W odpowiedzi na powyższą skargę Wójt Gminy Widuchowa wyjaśnił, iż w dniu 15 listopada 2011r. wpłynęła prośba Rady Sołeckiej Sołectwa Widuchowa o wyasygnowanie kwoty 700,00 zł na organizację imprezy kulturalnej w Widuchowej z okazji zakończenia sezonu letniego, która już się odbyła około 31 października 2011 r.
Następnie Wójt Gminy poprosił o doprecyzowanie, jaką imprezę kulturalną Rada zamierza zorganizować i dla kogo będzie ta impreza przeznaczona.
Około 20 listopada 2011r. odbyło się spotkanie z Sołtysem Sołectwa Widuchowa, podczas którego Wójt poinformował Sołtysa, iż istnieją określone zasady wydatkowania środków z budżetu gminy, że wniosek winien wpłynąć przed realizacją przedsięwzięcia i że wszelkie tego typu wnioski winny wpłynąć najpóźniej do końca listopada danego roku. Pozostali sołtysi z terenu Gminy Widuchowa, znając zasady, składają corocznie wnioski w sposób prawidłowy.
W dniu 29 listopada 2011r. wpłynął kolejny wniosek Sołtysa Sołectwa Widuchowa o przyznanie środków finansowych w związku z zorganizowaną w dniu 12 listopada 2011r. imprezą kulturalną z okazji Święta Niepodległości połączonej z zakończeniem rundy jesiennej w rozgrywkach piłkarskich.
W swoich wyjaśnieniach Wójt podniósł, iż oba wnioski zostały złożone po realizacji przedsięwzięcia, a ponadto iż brak jest jednoznaczności co do celu i charakteru zorganizowanych imprez.
W dniu 7 grudnia 2011r. wpłynął kolejny wniosek Rady Sołeckiej Widuchowej o przekazanie środków finansowych w wysokości 1.000,00 zł z przeznaczeniem na paczki świąteczne dla dzieci z terenu Sołectwa Widuchowa.
Pomimo iż wszyscy sołtysi Gminy Widuchowa byli wielokrotnie informowani przez pracownika merytorycznego oraz Skarbnika Gminy o terminie i zasadach składania wniosków o dofinansowanie z rezerw celowych wsi, wniosek został złożony po terminie. Pozostali sołtysi złożyli wnioski w sposób prawidłowy.
Ponadto wypożyczenie basenu wewnętrznego dmuchanego dla dzieci uczęszczających do przedszkola publicznego w Widuchowej zostało sfinansowane z rezerwy ogólnej, która należy do wyłącznej kompetencji Wójta Gminy.
Jednocześnie Wójt dodał, iż na początku grudnia 2011r. wraz z Radnym Powiatowym Eugeniuszem Stacherą przekazał ok. 40 paczek świątecznych na rzecz Gminnego Przedszkola w Widuchowej.
Wójt wskazał również przepisy prawa, które uprawniają go do wyłącznego dysponowania rezerwą budżetową.
Dlatego też zarzuty stawiane przez Radę Sołecką są bezzasadne.

Zgodnie z art.60 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym wójtowi gminy przysługuje wyłączne prawo dysponowania rezerwami budżetu gminy.

Ponadto zgodnie z art. 222 ust. 4 ustawy o finansach publicznych zarząd jednostki samorządu terytorialnego dokonuje podziału rezerw, tj. rezerwy ogólnej oraz rezerwy celowej.

Z powyżej wskazanych przepisów prawa wynika, iż wójt gminy jest dysponentem głównym (pierwszego stopnia) środków budżetowych, a swoje zadania wykonuje przy pomocy urzędu gminy, ponosząc odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową, którą należy wiązać z możliwością podejmowania decyzji mających realny wpływ na tę gospodarkę.

Proces wykonywania budżetu obejmuje szereg zróżnicowanych czynności faktycznych i prawnych, których przedmiotem jest realizacja zadań finansowych ustalonych w budżecie, zmierzających zarówno pośrednio do zapewnienia realizacji dochodów i wydatków, jak i polegających na pobieraniu dochodów i dokonywaniu wydatków budżetowych. Uchwalony przez radę gminy budżet ma charakter wiążący w zakresie wykonywania ustalonych w nim zadań finansowych, ujętych w podziałkach klasyfikacji budżetowej. Przyjęte w budżecie kwoty dochodów są zadaniami dotyczącymi czerpania środków pieniężnych z określonych źródeł, natomiast kwoty wydatków oznaczają zadania w zakresie kierowania środków na określone cele. Chociaż zarówno dochody, jak i wydatki mają charakter dyrektywny, to jednak treść obowiązków ciążących na wykonawcach budżetu ma odmienny reżim, co przede wszystkim znajduje odzwierciedlenie w prawnie określonych zasadach wykonywania budżetu. Adresatami zadań zamieszczonych w budżecie są jego wykonawcy, do których zaliczono wójta przy współudziale skarbnika (głównego księgowego budżetu) oraz kierowników jednostek organizacyjnych sektora finansów publicznych. Realizując uchwałę budżetową, wójt gminy spełnia szczególną rolę, albowiem ponosi odpowiedzialność za jej wykonanie oraz sprawuje nadzór nad realizacją przewidzianych dochodów i wydatków.

Przepisy ustawy ustrojowej stanowią, że wójt gminy odpowiada za prawidłowe wykonanie budżetu i w związku z tym przyznają mu wyłączne prawo do podejmowania czynności określonych w ust. 2 przepisu art. 60 ustawy o samorządzie gminnym. Z kolei ustawa o finansach publicznych jako lex specialis w stosunku do ustawy ustrojowej bardziej szczegółowo określa kompetencje wójta.

Tym samym wójt mający wyłączną kompetencją do dysponowania rezerwą budżetową i ponosząc dość surowo zakreśloną odpowiedzialność z zakresu dyscypliny finansów publicznych, nie ma obowiązku uzyskiwania zgody rady sołeckiej do przeznaczenia środków z rezerwy budżetowej.

Jedynie w przypadku rezerwy celowej wójt jest związany celem wydatkowania środków określonym w uchwale budżetowej rady gminy.

Wójt jako jedyny w gminie dysponent rezerwy budżetowej musi mieć na względzie w pierwszej kolejności przejrzystość, rzetelność i jednoznaczną celowość wydatkowanych środków, a dopiero na drugim planie znajdują się sugestie rad sołeckich zawarte we wnioskach o przyznanie środków.

Jednocześnie w przedmiotowej sprawie nie można pominąć wyjaśnień złożonych przez Wójta Gminy Widuchowa w odpowiedzi na skargę Rady Sołeckiej.

Z wyjaśnień Wójta, jak i z załączonych do wyjaśnień notatek służbowych pracownika Urzędu Gminy Widuchowa Marty Mukaj oraz Skarbnika Gminy Widuchowa Marcina Bachty wynika, iż sołtysi sołectw położonych na terenie Gminy Widuchowa każdorazowo i corocznie byli informowani, co do terminu i wymagań składanych wniosków o przekazanie środków z rezerw na potrzeby sołectw. Ponadto sołtysi pozostałych sołectw wnioski składają w terminie i prawidłowo.

Nie można również pominąć okoliczności, iż dzieci otrzymały faktycznie paczki świąteczne, gdyż Wójt wraz z radnym powiatowym przekazali ok. 40 paczek świątecznych na rzecz Gminnego Przedszkola w Widuchowej na ręce Dyrektora Pani Małgorzaty Kos.

Mając na uwadze brzmienie przepisów ustawy o samorządzie gminnym jak i ustawy o finansach publicznych, a ponadto szczegółowe wyjaśnienia Wójta Gminy, skargę Rady Sołeckiej uznaje za bezzasadną.

Rada Gminy Widuchowa jednocześnie poucza skarżących, iż w świetle art. 239 kodeksu postępowania administracyjnego w przypadku, gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowi skargę bez wskazania nowych okoliczności, organ właściwy do jej rozpoznania może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy bez zawiadamiania skarżącego.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Gralak

Data wytworzenia:
20 kwi 2012

Osoba dodająca informacje

Mariusz Gralak

Data publikacji:
20 kwi 2012, godz. 11:21

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Gralak

Data aktualizacji:
20 kwi 2012, godz. 11:21