Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Widuchowa

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Uchwała Nr VIII/64/2011 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zespołu Szkół w Widuchowej.


UCHWAŁA Nr VIII/64/2011
RADY GMINY WIDUCHOWA
z dnia 17 czerwca 2011 roku

w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Dyrektora Zespołu Szkół w Widuchowej.

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337 z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz.1241, z 2010 r. Nr 28, poz.142 i poz.146, Nr 106, poz.675, Nr 40, poz. 230) oraz art. 239 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682, Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz.1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501, Nr 216, poz.1676, z 2010 r. Nr 40, poz.230, Nr 182, poz. 1228, Nr 254, poz. 1700) po rozpatrzeniu ponownej skargi Pana Jerzego Sołtysiaka na działalność Dyrektora Zespołu Szkół w Widuchowej Rada Gminy Widuchowa uchwala, co następuje:

§ 1. Skargę Pana Jerzego Sołtysiaka na działalność Dyrektora Zespołu Szkół w Widuchowej Pani Barbary Szczawik w zakresie niezgodnej z prawem procedury przygotowania i przeprowadzania badań osiągnięć edukacyjnych uczniów uznaje za bezzasadną.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Uzasadnienie do Uchwały Nr VIII/64/2011
Rady Gminy Widuchowa
z dnia 17 czerwca 2011 r.

Jerzy Sołtysiak pismem z dnia 29 kwietnia 2011r. wniósł skargę na Dyrektor Zespołu Szkól w Widuchowej w sprawie niezgodnej z prawem procedury przygotowania i przeprowadzania badań osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Skarżący wskazał, iż w dniu 17 listopada 2006r. Dyrektor Zespołu Szkół w Widuchowej wprowadziła w życie zarządzeniem nr 27/2006 procedurę przygotowania i przeprowadzania badań osiągnięć edukacyjnych uczniów Zespołu Szkół, co miało związek z uchwałą nr 27/2006 Rady Pedagogicznej w sprawie wdrożenia Poprawy Jakości Kształcenia. Uchwała ta, jak podnosi skarżący dotyczyła zatwierdzenia poprawy jakości kształcenia na rok szkolny 2006/2007 i miała związek z art. 34 ust.2 i 2a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.
Dalej skarżący podnosi, iż Dyrektor oczekuje od niego, iż będzie on w sposób rzetelny i bezwzględny przygotowywał narzędzia kontrolne podczas, gdy nałożenie tegoż obowiązku jest w jego ocenie „zbędne i nieuzasadnione”. Na poparcie swoich twierdzeń skarżący powołał się na pismo z dnia 19 października 2007r. podpisanym przez Sekretarza Stanu Andrzeja Waśko oraz informację z dnia 1 grudnia 2009r. Kuratorium Oświaty w Szczecinie. Skarżący podnosi również, iż sama Dyrektor na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 28 sierpnia 2009r. poinformowała nauczycieli, że nie obowiązują nauczycieli żadne plany wynikowe.
Na tej podstawie skarżący stwierdził, iż od dnia 1 września 2009r. nie stosuje w pracy żadnych planów wynikowych.
Skarżący nie zgadza się również z nakładanym na niego obowiązkiem przygotowywania i konstruowania narzędzi ewaluacji sumującej w klasie drugiej gimnazjum z uwzględnieniem standardów wymagań egzaminacyjnych. W ocenie skarżącego, wraz z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkól, nie obowiązuje go już w klasie drugiej inne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 sierpnia 2001r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów.
Zdaniem skarżącego od początku roku 2007 dyrektorzy szkół, jak i w konsekwencji nauczyciele nie mieli żadnych uprawnień do przeprowadzania jakichkolwiek badań na terenie szkół. Badania te, jak wskazuje skarżący, mogło przeprowadzać jedynie Ministerstwo Edukacji Narodowej w trybie przewidzianym stosownymi przepisami.
Skarżący wskazuje ponadto, iż nie otrzymał procedury przygotowywania i przeprowadzania badań osiągnięć edukacyjnych uczniów Zespołu Szkół w Widuchowej. Skarżący twierdzi, iż uzyskał ją dopiero po usilnych prośbach wyrażanych ustnie i pisemnie, wraz z pismem z dnia 3 lutego 2011r.
Skarżący ocenił otrzymana procedurę jako posiadająca wiele nieaktualnych i nieobowiązujących zapisów.
Jednocześnie skarżący jeszcze raz podkreślił, iż zarządzenie nr 26/2007 Dyrektor Zespołu Szkół w Widuchowej z dnia 17 listopada 2006r. nie ma mocy obowiązującej.
W związku z powyższym skarżący nie jest obowiązany jej stosować.
W odpowiedzi na powyższe Dyrektor Zespołu Szkół w Widuchowej złożyła wyjaśnienia.
W pierwszej kolejności Dyrektor wskazała, iż w celu uporządkowania i usystematyzowania działań nauczycieli związanych z diagnozowaniem osiągnięć edukacyjnych uczniów wprowadziła zarządzenie nr 27/2006 z dnia 17 listopada 2006r. Głównym założeniem procedury wprowadzonej zarządzeniem, było ciągłe i systematyczne podnoszenie jakości pracy szkoły.
Jednocześnie zaś w 2008r. na polecenie Kuratora Oświaty został opracowany i wprowadzony w życie Program Poprawy Jakości i Efektywności Kształcenia, który jest realizowany nadal do końca roku szkolnego 2010/2011.
Dyrektor wskazała również, iż podstawą podejmowania przez nią jakichkolwiek tego typu działań i procedur jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października w sprawie nadzoru pedagogicznego, a w konsekwencji Plan Pracy Szkoły na rok 2010/2011 przyjęty przez Radę Pedagogiczną, na której obecny był skarżący i nie kwestionował jego zapisów, a także Plan Nadzoru Pedagogicznego na rok 2010/2011 przyjęty na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 9 września 2010r., na której również obecny był skarżący.
Dyrektor podnosi również, iż skarżący wbrew swoim twierdzeniom otrzymał, tak jak wszyscy nauczyciele kserokopie procedury zawartej z zarządzeniu nr 27/2006. W piśmie z dnia 03.02.2011r. otrzymał ja ponownie.
Dyrektor wskazała również, iż rzeczywiście na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 28 sierpnia 2009r. poinformowała nauczycieli, iż nie ma przepisu prawa, który nakładałby na nauczycieli obowiązek sporządzania „planów wynikowych” i rozkładów materiału oraz że nauczyciela obowiązuje realizacja programu nauczania.
Jednakże Dyrektor podkreśliła, iż nie ma również przepisu mówiącego o tym, że dyrektor nie ma prawa wymagać od nauczyciela planowania swojej pracy. To dyrektor, w ocenie Dyrektor ZS w Widuchowej, decyduje w jaki sposób w danej szkole będzie nadzorował realizację podstawy programowej przez poszczególnych nauczycieli i na podstawie jakich dokumentów będzie to sprawdzał. Tu Dyrektor powołała się na rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej o nadzorze pedagogicznym.
Dyrektor podkreśliła, iż dokumentem obowiązującym w ZS w Widuchowej jest plan dydaktyczny, który zastąpił de facto „plan wynikowy.
Zarówno jeden jak i drugi w swej treści musi zawierać treść z podstawy programowej realizowanej przez nauczycieli.
Dyrektor jednocześnie zwróciła uwagę, iż we wrześniu 2010r. podczas przedkładania planów dydaktycznych, skarżący przedłożył „plan wynikowy” tłumacząc, iż tak mu się wygodniej pracuje.
Dyrektor ustosunkowuje się również do twierdzeń skarżącego w zakresie wymagania od nauczycieli tworzenia narzędzi sprawdzających wiedzę i umiejętności uczniów klasy II gimnazjum na podstawie standardów egzaminacyjnych.
Dyrektor wskazuje, iż przed reformą obowiązywały dwa dokumenty : podstawa programowa i standardy wymagań egzaminacyjnych, natomiast w chwili obecnej obowiązuje jedynie podstawa programowa, w której jednakże powszechnie używa się sformułowań i zwrotów standardów wymagań egzaminacyjnych. Problem tkwi nie o tyle w błędnym czy tez bezpodstawnym stosowaniu nieobowiązujących standardów, ale używaniu przy sporządzaniu podstawy programowej języka wymagań egzaminacyjnych. Zdaniem Dyrektor dla żadnego z nauczycieli nie stwarzało to żadnych problemów.
Dyrektor odniosła się również do kwestionowanego przez skarżącego obowiązku realizacji procedury badań osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Dyrektor wskazała na bezpodstawność tych twierdzeń przez skarżącego podnosząc, iż skarżący w swoim własnym planie rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego zaplanował „realizację systemu diagnozowania osiągnięć edukacyjnych uczniów” oraz „uczestnictwo w pracach zespołów nauczycielskich związanych z realizacja zadań m.in. realizację programu jakości i efektywności kształcenia”.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w działaniu Dyrektor Zespołu Szkół w Widuchowej nie można dopatrzyć się działań niezgodnych z prawem w zakresie wprowadzenia procedury przygotowania i przeprowadzania badań osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Skarżący zarzuca Dyrektor Zespołu Szkół w Widuchowej przede wszystkim stosowanie po dniu 1 września 2009r. nieaktualnego, zbędnego i nieuzasadnionego stosowania procedury na podstawie zarządzenia nr 27/2006 w sprawie przygotowania i przeprowadzania badań osiągnięć edukacyjnych uczniów Zespołu Szkół.
Zgodnie z § 20 rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
a) organizowanie szkoleń i narad,
b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego.
§ 21. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
2. Plan nadzoru, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram;
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
3) tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli.

Zgodnie z załącznikiem do w/w rozporządzenia nadzór pedagogiczny stosuje się m.in. na obszarach:
1. EFEKTY DZIAŁALNOŚCI DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUŃCZEJ ORAZ INNEJ DZIAŁALNOŚCI STATUTOWEJ SZKOŁY LUB PLACÓWKI.
- Szkoła lub placówka osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa.
- Szkoła lub placówka doskonali efekty swojej pracy.
- Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej.
- W szkole lub placówce diagnozuje się i analizuje osiągnięcia uczniów, uwzględniając ich możliwości rozwojowe.
- W szkole lub placówce formułuje się i wdraża wnioski z analizy osiągnięć uczniów, dostrzegane są możliwości uzyskiwania przez uczniów lepszych wyników w nauce.
- Wdrożone wnioski przyczyniają się do poprawy wyników w nauce uczniów.

2. PROCESY ZACHODZĄCE W SZKOLE LUB PLACÓWCE.
- Procesy zachodzące w szkole lub placówce służą realizacji przyjętej w szkole lub placówce koncepcji pracy.
- W szkole lub placówce dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych
- Szkoła lub placówka działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną koncepcją pracy.
- Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest analizowana i modyfikowana w razie potrzeb.
- Koncepcja pracy szkoły lub placówki jest znana i akceptowana przez uczniów i rodziców.
- Monitoruje się realizację podstawy programowej
- Procesy edukacyjne są realizowane w szkole lub placówce z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej.
- Procesy edukacyjne przebiegające w szkole lub placówce są planowane.
- Procesy edukacyjne przebiegające w szkole lub placówce są monitorowane i doskonalone.
- Wnioski z monitorowania procesów edukacyjnych są wykorzystywane w planowaniu tych procesów.
- W szkole lub placówce monitoruje się osiągnięcia uczniów.
- W szkole lub placówce analizuje się wyniki monitorowania osiągnięć uczniów i wdraża się wnioski z tych analiz.
Mając na uwadze powyższe zapisy należy uznać za uzasadnione działania Dyrektor Zespołu Szkół.
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na stan faktyczny przedmiotowej sprawy:
- w Zespole Szkół w Widuchowej realizowany jest nadal Program Poprawy Jakości i Efektywności Kształcenia zalecony przez Kuratora Oświaty w 2008r.
- Plan Pracy Szkoły na rok 2010/2011 zakłada jako priorytetowe i obowiązkowe zadanie dla placówki badanie osiągnięć edukacyjnych w ramach podnoszenia efektów kształcenia
- Plan Nadzoru Pedagogicznego na rok 2010/2011 przewiduje kontrolę rzetelności realizowania procedury przygotowania i przeprowadzania badań edukacyjnych uczniów w Zespole Szkół w Widuchowej.
Zarówno Plan Pracy Szkoły jak i Plan Nadzoru Pedagogicznego zostały przyjęte przez Rady Pedagogiczne, na których skarżący był obecny i nie kwestionował ich zapisów.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż istotnie z przepisów prawa nie wynika obowiązek dla nauczycieli sporządzania tzw. „planów wynikowych”.
Jednakże jednocześnie nie wyklucza to podejmowania przez dyrektorów szkół działań zmierzających do nałożenia na nauczycieli obowiązków w ramach nadzoru pedagogicznego.
Dyrektor szkoły sprawujący nadzór pedagogiczny oraz jako pracodawca i przełożony nauczyciela może wymagać od nauczyciela planowania swojej pracy i stosowania środków w celu nadzoru nad realizacją podstawy programowej.
W związku z powyższym dyrektor sprawdzając w ramach nadzoru pedagogicznego czy nauczyciel realizuje podstawę programową jak najbardziej jest uprawniony do żądania od nauczyciela kartoteki testów, które powinny zawierać sprawdzone przez nauczyciela umiejętności uczniów ujęte w podstawie programowej i standardach wymagań egzaminacyjnych.
Kwestia nazewnictwa tj. „plan dydaktyczny”, „rozkład materiału”, czy też „plan wynikowy” nie ma większego wpływu na cel, jaki dyrektor zamierza osiągnąć w związku ze sprawowanym nadzorem pedagogicznym.
Z wyjaśnień Dyrektor Zespołu Szkół w Widuchowej wynika, iż na Radzie Pedagogicznej w dniu 30.08.2010r. poinformowała szczegółowo nauczycieli jak powinien wyglądać i jakie elementy powinien zawierać plan dydaktyczny.
Co więcej skarżący wykonując plan dydaktyczny de facto przedstawił „plan wynikowy” twierdząc, iż taka forma jest dla niego wygodniejsza.
Nie zasługuje na uwzględnienie również zarzut skarżącego w zakresie stosowania standardów wymagań egzaminacyjnych, które już nie obowiązują.
Z wyjaśnień Dyrektor Zespołu Szkół wynika, iż nauczyciele przygotowujący od 2009r testy lub sprawdziany sprawdzające wiedzę i umiejętności uczniów brał pod uwagę czy pracuje na nowej czy też starej podstawie programowej. I to działanie było uzasadnione przepisami prawa.
Zgodnie bowiem z § 6 rozporządzenia MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół podstawę programową kształcenia ogólnego dla gimnazjów, określoną w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia, stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2009/2010, w klasach I gimnazjum. W pozostałych klasach gimnazjum, do zakończenia cyklu kształcenia w tej szkole, stosuje się dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego dla gimnazjów, określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia, o którym mowa w § 4 ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 3.
Nie można również zgodzić się z zasadnością zarzutu skarżącego w zakresie bezpodstawnego przeprowadzania na terenie szkoły jakichkolwiek badań osiągnięć naukowych, które mogą przeprowadzać jedynie wykwalifikowani pracownicy MEN.
Jednocześnie zaś choćby przepis art. 9 ustawy o systemie oświaty wskazuje na przeprowadzanie egzaminów przez Okręgowe Komisje Egzaminacyjne. Ponadto obowiązek badania osiągnięć edukacyjnych uczniów jak i ich monitorowanie i analiza należą do podstawowych zadań dyrektora placówki w ramach nadzoru pedagogicznego, o czy mowa była powyżej.
Tym samym nie można zarzucić Dyrektor Zespołu Szkół w Widuchowej działań niezgodnych z prawem w zakresie wprowadzenia procedury przygotowania i przeprowadzania badań osiągnięć edukacyjnych uczniów.
W związku z powyższym Rada Gminy Widuchowa stoi na stanowisku, iż skarga Jerzego Sołtysiaka na działania Dyrektor Zespołu Szkól w Widuchowej jest bezzasadna.


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Gralak

Data wytworzenia:
27 cze 2011

Osoba dodająca informacje

Mariusz Gralak

Data publikacji:
27 cze 2011, godz. 09:15

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Gralak

Data aktualizacji:
27 cze 2011, godz. 09:15