Logo BIP
Herb
Biuletyn Informacji Publicznej
Urzędu Gminy Widuchowa

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu przedmiotowe

BOI

Tagi

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na części działek: nr ew. 76 obręb Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa

Widuchowa, 16 września 2021 r.

 

 

ISOR.6220.1.2020.PP

Decyzja
o środowiskowych uwarunkowaniach

Na podstawie art. 104 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.) w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 82 i art. 85 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247 z późn. zm.) oraz § 3 ust. 1 pkt 54 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) po rozpatrzeniu wniosku z dnia z 21 maja 2020 r. Innogy Solar Polska Sp. z o.o., obecnie RWE Solar Poland Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Prostej 32, 00-838 Warszawa i po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko

ustalam

środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego
na
budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na części działek: nr ew. 76 obręb
Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa

I. Rodzaj i miejsce przedsięwzięcia:

Planowane przedsięwzięcie polega na budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na części działek: nr ew. 76 obręb Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa.

II. Istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:

  1. Wszystkie prace budowlano-montażowe oraz prace związane z naprawą instalacji lub prace konserwacyjne podczas eksploatacji inwestycji prowadzić poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 1 marca do 31 lipca, przy czym dopuszcza się prowadzenie tych prac w ww. okresie wyłącznie po stwierdzeniu przez nadzór przyrodniczy - ornitologa braku aktywnych lęgów w obszarze prac;

  2. Prowadzenie prac budowlanych w okresie aktywności herpetofauny, tj. w okresie od końca marca do końca października, w tym związanych z posadowieniem konstrukcji wsporczych, stacji elektroenergetycznej, stacji transformatorowych, ułożeniem kabli, budową dróg wewnętrznych i miejsc postojowych, przy udziale stałego nadzoru przyrodniczego - herpetologa, celem zweryfikowania obecności zwierząt i podjęcia w stosunku do nich odpowiednich działań (np. prowadzenia regularnych przeglądów wykonanych wykopów pod kątem obecności zwierząt i przenoszenie ich w bezpieczne miejsce);

  3. Wykluczyć z terenu inwestycyjnego następujące obszary cenne przyrodniczo: nieużytek zlokalizowany w północnej część działki nr 76 oraz w północno-zachodniej części działki nr 5/3; nieużytek znajdujący się w północno-wschodniej części działki
    nr 5/3; nieużytek znajdujący się w centralnej części działki nr 5/3 oraz południową część działki nr 5/3, z naturalnymi obniżeniami terenu, z roślinnością od wód zależną, pokrytą skupiskami drzew oraz występującymi gruntami głównie klasy IIIb;

  4. Zachować teren wolny od zabudowy, tzw. strefę buforową, pomiędzy obszarami cennymi przyrodniczo a elementami inwestycji w tym panelami, stacjami transformatorowymi, drogami wewnętrznymi i ogrodzeniem w następujący sposób:

- 20 m i 30 m od nieużytku zlokalizowanego w północnej część działki nr 76 oraz w północno-zachodniej części działki nr 5/3;

- 10 m od nieużytku znajdującego się w północno-wschodniej części działki nr 5/3;

- 20 m od nieużytku znajdującego się w centralnej części działki nr 5/3;

  1. Wyraźnie oznaczyć teren inwestycyjny, aby nie dochodziło do ingerencji poza obszar planowany do zagospodarowania oraz w miejsca cenne przyrodniczo,
    tj. nieużytki przy uwzględnieniu wytyczonych wcześniej stref buforowych, celem uniknięcia przypadkowego ich zniszczenia przez pracujący sprzęt lub składowanie materiałów budowlanych;

  2. Obsiać gatunkami niskich traw przy udziale gatunków roślin miododajnych powierzchnie pod panelami, w wytyczonych strefach buforowych, celem utworzenia alternatywnych miejsc żerowania i gniazdowania dla chronionych gatunków ptaków, jak również stworzenia środowiska przyjaznego dla pszczół. Należy również prowadzić ekstensywne ich użytkowanie poprzez regularne wykaszanie (najlepiej ręczne), w miarę możliwości (w zależności od szybkości wzrostu traw), poza okresem lęgowym ptaków, przy czym pierwszy pokos powinien się odbyć po 1 sierpnia, co znacznie zwiększy szanse na pomyślne wyprowadzanie ewentualnych lęgów gniazdujących ptaków dopuszcza się koszenie w okresie wcześniejszym pod warunkiem wykluczenia przez nadzór przyrodniczy - ornitologa miejsc występowania oraz rozrodu chronionych gatunków ptaków; koszenie należy prowadzić od wewnętrznej do zewnętrznej części terenu farmy;

  3. Obsiać teren gruntów ornych wykluczonych z lokalizacji inwestycji (głównie ze względu na grunty klasy III) niską roślinnością gatunków nie wymagających intensywnego nawożenia czy stosowania środków ochrony roślin;

  4. Stosować pasywne chłodzenie ogniw fotowoltaicznych poprzez naturalny obieg powietrza atmosferycznego, bez użycia systemów o wymuszonym obiegu powietrza;

  5. Ogrodzić teren farmy fotowoltaicznej w sposób umożliwiający migrację drobnych zwierząt przez teren zajęty pod instalację, poprzez pozostawienie przerwy o wysokości minimum 20 cm pomiędzy ogrodzeniem a gruntem;

  6. Zastosować ogrodzenie pozbawione zakończeń ostrymi elementami w postaci kolców czy drutu kolczastego;

  7. Nie utrzymywać stałego oświetlenia terenu farmy fotowoltaicznej i jego ogrodzenia;

  8. Zastosować oświetlenie o ciepłej barwie i niskiej emisyjności promieniowania, którego strumień światła skierowany zostanie w dół;

  9. W przypadku wycieku olejów ze sprzętu budowlanego i transportowego oraz ze sprzętu wykorzystywanego do przeglądów serwisowych urządzeń oraz czyszczenia paneli, należy natychmiast neutralizować zanieczyszczoną powierzchnię ziemi poprzez zastosowanie odpowiednich materiałów sorpcyjnych, a następnie zanieczyszczony materiał zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami;

  10. Zaplecze budowy oraz niezbędne materiały wykorzystywane podczas fazy budowy inwestycji lokalizować poza wytyczonymi strefami buforowymi;

  11. Budowę sieci dróg wewnętrznych wykonać z nawierzchni przepuszczalnej, z kruszywa łamanego bez zastosowania nasypów oraz krawężników;

  12. Powstałe masy ziemne wykorzystać do wyrównania terenu w obrębie inwestycji;

  13. Podłoże zaplecza budowy zabezpieczyć przed ewentualnym wyciekiem substancji ropopochodnych z urządzeń i maszyn oraz środków transportu (np. płytami drogowymi);

  14. wszelkie prace ziemne wykonać ze szczególną ostrożnością, w sposób zapewniający ochronę gruntu przed zanieczyszczeniem, w szczególności substancjami ropopochodnymi;

  15. Prace budowlane prowadzić z wykorzystaniem maszyn, urządzeń oraz pojazdów wyłącznie sprawnych technicznie charakteryzujących się niską emisyjnością zanieczyszczeń do powietrza, hałasu oraz wibracji do środowiska;

  16. Stosować możliwie najmniej uciążliwą akustycznie technologię prowadzenia prac budowlanych, m.in. poprzez wyłączanie silników i urządzeń niepracujących w danej chwili oraz minimalizowanie czasu pracy silników na najwyższych obrotach;

  17. Zapobiegać powstawaniu odpadów lub ograniczać ilość wytwarzanych odpadów, zapobiegać ich negatywnemu oddziaływaniu poprzez selektywne magazynowanie w wyznaczonych, oznakowanych miejscach i specjalnych pojemnikach oraz zapewnić odzysk lub unieszkodliwienie odpadów przez podmioty posiadające stosowne uregulowania prawne w zakresie gospodarowania odpadami;

  18. Ścieki bytowe gromadzić w szczelnych zbiornikach bezodpływowych i wywozić na oczyszczalnię za pośrednictwem specjalistycznych firm;

  19. W trakcie prac budowlanych zabezpieczyć miejsca stanowiące potencjalne pułapki antropogeniczne dla zwierząt, prowadzić regularne przeglądy ww. miejsc pod kątem obecności w nich zwierząt. W przypadku stwierdzenia uwięzienia zwierząt bezzwłocznie je odłowić i przenieść w bezpieczne miejsce, poza teren inwestycji;

  20. Na etapie eksploatacji nie stosować chemicznych środków ochrony roślin lub nawozów sztucznych.

  21. Do mycia paneli stosować wodę zdemineralizowaną;

  22. Przedłożyć Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Szczecinie w terminie do 1 miesiąca od oddania inwestycji do eksploatacji sprawozdanie z zastosowanych rozwiązań chroniących środowisko przyrodnicze (udokumentowane stosowną dokumentacją fotograficzną), w tym związanych z lokalizacją poszczególnych elementów inwestycji (paneli fotowoltaicznych i stacji transformatorowych) w odniesieniu do wskazanych w pkt. II pkt 3) elementów środowiska przyrodniczego czy obsianiem powierzchni na terenie inwestycyjnym oraz spełnionych wymogów formalno-prawnych w związku z występowaniem stanowisk archeologicznych, zaewidencjonowanych pod nr: stan. 8 (AZP 36-04/8) i stan. 9 (AZP 36-04/9).

  23. Prowadzić monitoring poinwestycyjny trzykrotnie przez okres co najmniej 5 lat po oddaniu inwestycji do eksploatacji (tj. w 2, 4 i 5 roku) obejmujący cykl roczny,
    w zakresie oceny wpływu inwestycji na ptaki lęgowe występujące na obszarze objętym potencjalnym oddziaływaniem, ptaki migrujące w okresie ich wiosennych i jesiennych wędrówek, ptaki zimujące oraz ptaki drapieżne, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków stanowiących przedmiot ochrony w obszarze Natura 2000 Dolina Dolnej Odry PLB320003, w tym błotniaka stawowego, żurawia, bąka, derkacza czy jarzębatki,w następujący sposób:

    • szczegółowy program monitoringu poinwestycyjnego wraz ze wskazaniem metodologii jego przeprowadzania, należy przedstawić do akceptacji Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Szczecinie przed jego rozpoczęciem;

    • prowadzić monitoring przez ornitologa posiadającego udokumentowane doświadczenie przy prowadzeniu monitoringu ptaków, w tym ptaków drapieżnych;

    • Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie na podstawie dostarczonych wyników monitoringu może podjąć decyzje, np. o przedłużeniu czasu prowadzenia monitoringu, zmianę jego zakresu lub zastosowaniu innych działań minimalizujących.

III. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia  w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji (o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko należy uwzględnić następujące wymagania w zakresie ochrony środowiska:

  1. Należy uwzględnić warunki zawarte w punkcie II niniejszego postanowienia;

  2. Do realizacji przedsięwzięcia wykorzystać panele fotowoltaiczne o powłoce antyrefleksyjnej, zapobiegającej zjawisku olśnienia odbiciowego i zwiększającej sprawność pochłaniania światła słonecznego.

  3. zaprojektować posadowienie konstrukcji pod panele fotowoltaiczne w gruncie na stalowych lub aluminiowych podporach wbijanych lub wkręcanych w podłoże bez używania fundamentów betonowych;

  4. zlokalizować panele w odległości minimum 60 cm od powierzchni ziemi,
    z optymalnym ich nachyleniem mieszczącym się w przedziale 25o - 50o;

  5. zachować minimum 7 m odległość pomiędzy poszczególnymi rzędami paneli.

 

IV. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych:

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 roku w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138) przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów o ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej.

V. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko:

Nie stwierdzono możliwości wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko. Wynika to przede wszystkim z charakteru przedsięwzięcia oraz znacznej odległości od granic Rzeczypospolitej Polskiej.

VI. Gotowość instalacji do wychwytywania dwutlenku węgla:

Biorąc pod uwagę zakres i przewidywane oddziaływanie inwestycji należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na klimat (brak emisji szkodliwych związków i gazów cieplarnianych). Eksploatacja inwestycji przyczyni się do produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii, co pozwoli na ograniczenie pozyskania energii pochodzącej głównie ze spalania węgla, powodującej emisję gazów cieplarnianych prowadzących do zmian klimatu.

VII. Nie nakładam obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r., poz. 247 z późn. zm.).

 

UZASADNIENIE

Pan Marcin Gniot DOMREL Biuro Usług Inwestycyjnych Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Odzieżowa 12 c/1, 71-502 Szczecin, pełnomocnik Innogy Solar Polska Sp. z o.o., obecnie RWE Solar Poland Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Prostej 32, 00-838 Warszawa, wnioskiem z dnia 19 maja 2020 r. (data wpływu 21 maja 2021 r.) zwrócił się do Wójta Gminy Widuchowa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na części działek: nr ew. 76 obręb Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa.

Wójt Gminy Widuchowa po sprawdzeniu kompletności złożonego wniosku oraz po dokonaniu ustalenia stron postępowania, pismem znak: ISOR.6220.1.2020.PP z dnia 8 lipca 2020 r. zawiadomił Strony o wszczęciu postępowania, prawie czynnego udziału w każdym stadium postępowania, możliwości zapoznania się z dokumentami dotyczącymi sprawy oraz składania uwag i wniosków.

Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko jako zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy. Teren planowanej inwestycji nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływanie na środowisko, Wójt Gminy Widuchowa, pismami znak: ISOR.6220.1.2020.PP z dnia 8 lipca 2020 r. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie, Dyrektora Regionalnego Zarządu w Szczecinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby określenie zakresu raportu.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gryfinie opinią z dnia 21 lipca 2020 r. znak: ZNS.9022.2.1.23.2020 nie stwierdził dla planowanego przedsięwzięcia potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Poinformował, że przedmiotowe przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na zdrowie i życie ludzi.

Dyrektor Zarządu Zlewni w Szczecinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pismem znak: SZ.ZZŚ.4.4360.107.2020.AG z dnia 31 lipca 2020 r. wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko pod warunkiem realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia zgodnie z treścią zawartą
w przedłożonej karcie informacyjnej przedsięwzięcia, w szczególności w zakresie gospodarki wodno-ściekowej.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie pismem z dnia 10 sierpnia 2020 r. znak: WONS-OŚ.4220.263.2021.JR wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W uzasadnieniu swojej opinii Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie poinformował, iż planowana zabudowa systemami fotowoltaicznymi na powierzchni
ok. 30 ha w bezpośrednim sąsiedztwie miejsc występowania cennych elementów środowiska przyrodniczego, może stanowić barierę w przemieszczaniu się występujących chronionych gatunków zwierząt. Obok uszczuplenia miejsc migracji, odpoczynku i żerowisk dla chronionych gatunków zwierząt, w związku z planowaną budową stacji transformatorowych w bezpośrednim sąsiedztwie oczek śródpolnych i obniżeń terenu, może również dojść do opuszczenia miejsc występowania i gniazdowania przez chronione gatunki zwierząt, w tym ptaków, jak również pogorszenia stanu zachowania śródpolnych oczek i naturalnych zagłębień, skutkującego negatywnym wpływem na gatunki w nich występujące.

Biorąc pod uwagę otrzymane opinie oraz po przeprowadzeniu własnej, uwzględniającej uwarunkowania przedstawione w art. 63 ust. 1 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, analizy dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, Wójt Gminy Widuchowa uznał za niezbędne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na części działek: nr ew. 76 obręb Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa. W związku z powyższym, postanowieniem z dnia 3 września 2020 r. Wójt Gminy Widuchowa nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla ww. planowanego przedsięwzięcia.

Mając na uwadze powyższe, do Urzędu Gminy Widuchowa 3 lutego 2021 r. wpłynął raport o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji zespołu elektrowni fotowoltaicznych Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na części działek: nr ew. 76 obręb Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa, opracowanego 4 stycznia 2021 r. sporządzony przez Pana Tomasza Szynkowskiego.

Wójt Gminy Widuchowa pismem z dnia 29 stycznia 2021 r., zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. ww. ustawy o udostępnieniu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, przekazał Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska
w Szczecinie, raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i jednocześnie wystąpił o uzgodnienie warunków realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.

W toku analizy materiału dowodowego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie stwierdził braki w przedłożonej dokumentacji. W związku z powyższym, na podstawie art. 50 ww. ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, pismem znak: WONS-OŚ.4221.10.2021.KK z dnia 15 marca 2021 r. wezwał Wójta Gminy Widuchowa do złożenia pisemnych wyjaśnień i uzupełnień w przedłożonym raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W związku z powyższym Wójt Gminy Widuchowa, pismem z dnia 19 marca 2021 r. wezwał Inwestora do uzupełnienia niniejszego raportu w zakresie wskazanym w piśmie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, w terminie 21 dni od otrzymania niniejszego wezwania. Po uzupełnieniu raportu przez Inwestora (data wpływu uzupełnienia do Urzędu Gminy Widuchowa 9 kwietnia 2021 r.), Wójt Gminy Widuchowa pismem z dnia 13 kwietnia 2021 r. przesłał niniejsze uzupełnienie Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Szczecinie. W odpowiedzi na przedmiotowe uzupełnienie, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie stwierdził braki w przedłożonej dokumentacji i ponownie, pismem znak: WONS-OŚ.4221.10.2021.KK z dnia 14 maja 2021 r., wezwał do uzupełnienia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Po wezwaniu Wójta Gminy Widuchowa z dnia 20 maja 2021 r., Inwestor pismem z dnia 11 czerwca 2021 r. uzupełnił raport, które Wójt Gminy Widuchowa przekazał Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Szczecinie pismem z 18 czerwca 2021 r. Do Wójta Gminy Widuchowa 21 lipca 2021 r. wpłynęło od Inwestora uszczegółowienie uzupełnienia raportu z dnia 11 czerwca 2021 r., które Wójt Gminy Widuchowa przekazał Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Szczecinie pismem z 21 lipca 2021 r.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie, postanowieniem znak: WONS-OŚ.4221.10.2021.KK z dnia 17 sierpnia 2021 r. uzgodnił realizację ww. przedsięwzięcia
i określił warunki, które zostały uwzględnione w niniejszej decyzji.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie Zespołu elektrowni fotowoltaicznych PV Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, w tym stacjami transformatorowo-rozdzielczymi, liniami kablowymi elektroenergetycznymi wraz z kablami sterowania i telekomunikacyjnymi, placów i dróg wewnętrznych oraz niezbędnymi urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy do 30 MW, na terenie części działki nr ew. 76 w obrębie Widuchowa 3 oraz części działki nr ew. 5/3 w obrębie Bolkowice, gmina Widuchowa. Instalacja będzie składać się z maksymalnie 75000 szt. modułów fotowoltaicznych, inwerterów fotowoltaicznych, stacji transformatorowo - rozdzielczych w izolacji olejowej ze szczelną misą w komorze fundamentowej (w ilości do 30 sztuk, o powierzchni do 25 m2 każda), połączeń kablowych, dróg wewnętrznych. Odległość pomiędzy poszczególnymi rzędami paneli wynosić będzie minimum 7 m. Do realizacji przedsięwzięcia wykorzystane zostaną panele fotowoltaiczne o powłoce antyrefleksyjnej, zapobiegającej zjawisku olśnienia odbiciowego i zwiększającej sprawność pochłaniania światła słonecznego. Obsługę komunikacyjną farmy fotowoltaicznej zapewniać będą drogi wewnętrzne o szerokości do 5,00 m. Teren projektowanej farmy zostanie wygrodzony siatką o wysokości do 2,5 m, zachowując 20 cm wolną przestrzeń pomiędzy gruntem a dolną częścią siatki celem umożliwienia małym zwierzętom swobodną migrację przez teren inwestycyjny. Na ogrodzeniu założony zostanie system monitoringowo-alarmowy.
Zastosowane zostanie pasywne chłodzenie ogniw fotowoltaicznych poprzez naturalny obieg powietrza atmosferycznego, bez użycia systemów o wymuszonym obiegu powietrza, natomiast mycie paneli będzie wykonywane bez użycia detergentów.

Powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi 93,9 ha, z czego na potrzeby planowanej inwestycji zostanie zagospodarowany teren o powierzchni do 38 ha. Teren działek inwestycyjnych stanowią orne grunty klasy RIIIb, RIVb, RV, RVI, Ps-IV, lasy Ls VI, tereny zadrzewione Lzr-RVI oraz nieużytki N. Obie działki położone są w krajobrazie otwartym pośród terenów użytkowanych rolniczo jako grunty orne, oczek śródpolnych, terenów zadrzewionych i zakrzewionych oraz terenów leśnych. Obszar inwestycyjny zlokalizowany jest w odległości ok. 400 m od Jeziora Lubicz, zlokalizowanego po zachodniej stronie terenu inwestycyjnego, oddzielonego od niego terenem leśnym oraz zabudową miejscowości Widuchowa. Zgodnie z przedłożonymi materiałami, obszar objęty inwestycją został wyznaczony w taki sposób, aby jego realizacja obejmowała wyłącznie grunty orne klasy RIVa, RIVb, RV i RVI, które są obecnie intensywnie użytkowane pod zasiew roślin uprawnych, wyłączając w ten sposób z terenu inwestycyjnego wszystkie nieużytki, tereny zadrzewione i zakrzewione, tereny leśne oraz grunty klasy IIIb. W związku z tym, z terenu inwestycyjnego wyłączone zostały następujące obszary: nieużytek zlokalizowany w północnej część działki nr 76 oraz w północno-zachodniej części działki nr 5/3, stanowiący naturalne obniżenie terenu ze stagnującą wodą oraz roślinnością szuwarową, o powierzchni ok. 3,5 ha; północna cześć działki nr 5/3 stanowiąca grunty klasy RIIIb; nieużytek znajdujący się w północno-wschodniej części działki nr 5/3, bez wody stojącej, na którym znajduje się grupa drzew z gatunku lipa szerokolistna; nieużytek znajdujący się w centralnej części działki nr 5/3, o powierzchni ok. 1 ha, stanowiący naturalne obniżenie terenu pokryte zadrzewieniami głównie z gatunku wierzba oraz roślinnością szuwarową; południowa część działki nr 5/3, z naturalnymi obniżeniami terenu, z roślinnością od wód zależną, pokryta skupiskami drzew oraz gruntami głównie klasy IIIb. Mając na uwadze występowanie ww. elementów środowiska przyrodniczego, inwestor zobowiązał się do pozostawienia również buforu wolnego od zabudowy pomiędzy występującymi nieużytkami oraz panelami fotowoltaicznymi, w następujących szerokościach: buforu 20 m i 30 m od nieużytku śródpolnego zlokalizowanego w północnej część działki nr 76 oraz w północno-zachodniej części działki nr 5/3; buforu 10 m od nieużytku śródpolnego znajdującego się w północno-wschodniej części działki nr 5/3 oraz buforu 20 m od nieużytku śródpolnego znajdującego się w centralnej części działki nr 5/3, jak również nie lokalizowania zaplecza budowy oraz niezbędnych materiałów wykorzystywanych podczas fazy budowy inwestycji w ich granicach.

Na etapie realizacji planowana inwestycja nie będzie znacząco negatywnie oddziaływać na środowisko. Etap ten będzie wiązał się z posadowieniem konstrukcji wsporczych (stołów fotowoltaicznych) w gruncie bez fundamentowania, za pomocą profili stalowych wbijanych lub wkręcanych bezpośrednio w ziemię na głębokość od ok. 1 m do 3,0 m każdy. Teren pod konstrukcje wsporcze paneli nie wymaga niwelacji ani zdejmowania humusu. Infrastrukturę towarzyszącą dla każdej instalacji fotowoltaicznej stanowić będą kontenerowe stacje transformatorowo-rozdzielcze, linie kablowe SN i nn wraz z kablami sterowania i telekomunikacyjnymi, drogi wewnętrzne oraz niezbędne urządzenia elektroenergetyczne. Montaż małogabarytowej stacji transformatorowo-rozdzielczej nie wymaga wykonania dużych prac budowlanych. Posadowienie każdej stacji transformatorowo-rozdzielczej odbywać się będzie przy pomocy dźwigu na prefabrykowanym fundamencie, który z kolei zostanie ułożony na wcześniej wyrównanym i utwardzonym podłożu. Przy posadowieniu stacji ingerencja w grunt ogranicza się do głębokości maksymalnie 1 m po obrysie stacji o powierzchni do 25,0 m2 każda. Humus uzyskany spod stacji transformatorowo-rozdzielczej zostanie wykorzystany do rekultywacji terenu na terenie działki. Na konstrukcjach wsporczych, pod kątem 20-35 stopni, w odległości minimum 60 cm od dolnej krawędzi modułu, w odpowiedniej orientacji azymutalnej zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne. Rzędy paneli usytuowane zostaną w rozstawie co minimum 7 m, tak aby zminimalizować wzajemne zacienianie. Nie przewiduje się stałego oświetlenia ogrodzenia i modułów elektrowni fotowoltaicznych w porze nocnej. Ułożenie kabli średniego napięcia będzie wymagało wykonania wąskiego wykopu o głębokości od 80 cm - do 1,2 m, który po ich położeniu zostanie zakopany. Do realizacji instalacji fotowoltaicznej wykorzystywane będą gotowe prefabrykaty i elementy składowe. Dojazd do elektrowni będzie wyznaczony przez drogi gminne i drogi dojazdowe wykonane na działce przeznaczonej pod inwestycję. W fazie budowy planowana inwestycja będzie źródłem odpadów, ścieków, emisji gazów i pyłów do powietrza oraz hałasu i wibracji do środowiska. Sposób postępowania z wytworzonymi odpadami powinien być zgodny z aktualnie obowiązującymi w tym zakresie przepisami, dlatego zobowiązano inwestora do prowadzenia racjonalnej gospodarki odpadami, w tym: realizacji prac w sposób minimalizujący ilość powstających odpadów, selektywnego magazynowania wytworzonych odpadów
w miejscach do tego przystosowanych oraz odpowiedniego ich zagospodarowania. Ścieki bytowe należy gromadzić w szczelnych zbiornikach bezodpływowych i wywozić za pośrednictwem specjalistycznych firm na oczyszczalnię. Występująca emisja gazów i pyłów do powietrza oraz hałasu pochodzić będzie ze środków transportu oraz używanego sprzętu. Prace budowlano - montażowe związane z realizacją przedsięwzięcia prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej. Do zamierzonych prac należy stosować tylko sprzęt sprawny pod względem technicznym charakteryzujący się niską emisyjnością zanieczyszczeń do powietrza, hałasu oraz wibracji do środowiska. Należy również wyłączać silniki i urządzenia niepracujące w danej chwili oraz minimalizować czas pracy silników na najwyższych obrotach. Ponadto w celu minimalizacji oddziaływania inwestycji na środowisko podłoże zaplecza budowy należy zabezpieczyć przed ewentualnym wyciekiem substancji ropopochodnych z urządzeń i maszyn oraz środków transportu (np. płytami drogowymi), a wszelkie prace ziemne wykonywać ze szczególną ostrożnością, w sposób zapewniający ochronę gruntu przed zanieczyszczeniem, w szczególności substancjami ropopochodnymi. Wszelkie uciążliwości pochodzące z fazy budowy będą miały charakter okresowy i ustaną wraz z zakończeniem prowadzonych prac.
Farma fotowoltaiczna będzie bezobsługowa i nie będzie wymagała budowy zaplecza socjalnego ani infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Wody opadowe na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą spływały do gruntu w sposób naturalny poprzez infiltrację. W ramach obsługi farmy będą prowadzone okresowe prace przeglądowe i konserwatorskie. Odpady z serwisowania nie będą magazynowane tylko na bieżąco przekazywane podmiotom zajmującym się zagospodarowywaniem odpadów. W przypadku konieczności mycia paneli należy wykorzystywać jedynie wodę, bez zastosowania jakichkolwiek substancji czyszczących, w tym detergentów. Stacje transformatorowe zostaną umieszczone w kontenerach. Kontenery posiadać będą szczelną betonową podłogę wraz ze szczelną misą pod podłogą pozwalającą zebrać wszystkie płyny z urządzeń zamontowanych powyżej, a w drzwiach występować będą podwyższone progi. Ponadto urządzenia zostaną ustawione na szczelnym, utwardzonym podłożu. Również olejowy transformator SN/WN zostanie umieszczony na szczelnej, prefabrykowanej misie olejowej (o pojemności zapewniającej zebranie pełnej objętości oleju transformatorowego) wraz z separatorem oleju zapewniającym wymagany poziom oczyszczenia odcieku. Zabezpieczy to środowisko gruntowe na wypadek ewentualnych sytuacji awaryjnych.

Przedsięwzięcie będzie wiązało się z emisją hałasu, której źródłem będą przede wszystkim pracujące stacje transformatorowe. Zgodnie z przedłożoną dokumentacją emisja hałasu do środowiska nie przekroczy dopuszczalnych norm względem terenów chronionych akustycznie, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r.
w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r. poz. 112), zlokalizowanych w odległości ok. 190 m od miejsca realizacji inwestycji.

Podczas eksploatacji inwestycji emitowane będzie również pole elektromagnetyczne, którego źródłem głównie będą stacje transformatorowe. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w raporcie przedmiotowa inwestycja nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych wartości pola elektrycznego i magnetycznego w granicach inwestycji określonych w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2019 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku (Dz. U. z 2019 r. poz. 2448).

Teren inwestycyjny znajduje się w granicach obszaru Natura 2000 Dolina Dolnej Odry PLB320003, który wyznaczono w celu zachowania populacji dziko występujących gatunków ptaków wymienionych w Dyrektywie Ptasiej oraz siedlisk warunkujących ich bytowanie. Dla przedmiotowego obszaru obowiązuje zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie z dnia 7 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Dolina Dolnej Odry PLB320003 (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego, poz. 1934), zmienione zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie z dnia 27 kwietnia 2017 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego, poz. 2183). Zgodnie z obowiązującym zarządzeniem w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Dolina Dolnej Odry PLB320003, przedmiotami ochrony w granicach tej formy ochrony przyrody są następujące gatunki ptaków: żuraw, derkacz, błotniak stawowy, bąk, czapla biała, bocian, czarny, łabędź krzykliwy, bielaczek, trzmielojad, kania czarna, kania ruda, bielik, błotniak łąkowy, rybołów, sokół wędrowny, kropiatka, zielonka, ostrygojad, czajka, batalion, brodziec leśny, mewa czarnogłowa, mewa mała, rybitwa rzeczna, rybitwa białoczelna, rybitwa czarna, puchacz, uszatka błotna, zimorodek, podróżniczek, brzęczka, wodniczka, jarzębatka, wąsatka, łabędź niemy, gęś zbożowa, gęś białoczelna, gęgawa, świstun, krakwa, krzyżówka, głowienka, czernica, nurogęś, łyska, kormoran, rożeniec, ogorzałka, ohar, cyraneczka, gągoł.

Z informacji otrzymanej od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie wynika, iż na północny - zachód i zachód od miejsca realizacji inwestycji, w odległości od 3 km do 5 km zlokalizowane są 3 strefy ochrony rozrodu i przebywania bielika, natomiast na południowy - wschód od terenu inwestycyjnego w odległości kolejno około 5,5 km i 8 km strefa ochrony rozrodu i przebywania bielika i orlika krzykliwego.
W granicach analizowanego terenu przeznaczonego pod instalację oraz w jego sąsiedztwie zostały stwierdzone siedliska: błotniaka stawowego, żurawia oraz derkacza. Natomiast
z Waloryzacji przyrodniczej województwa zachodniopomorskiego (BKP, 2010) wynika, iż na obszarze objętym inwestycją, na terenie użytków śródpolnych stwierdzono siedliska jarzębatki, bąka oraz derkacza. Z uwagi na charakter terenu objętego inwestycją i jego otoczenie istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że gatunki ptaków występujące (błotniak stawowy, jarzębatka, żuraw, bąk oraz derkacz) i mogące występować w bliższym lub dalszym sąsiedztwie terenu inwestycyjnego, wykorzystują lub mogą wykorzystywać analizowany teren jako miejsca lęgowe, żerowiskowe oraz miejsca odpoczynku na trasach migracyjnych.

Na potrzeby raportu wykonano inwentaryzację przyrodniczą w terminie od początku lutego 2020 r. do końca listopada 2020 r., z której wynika, iż obszar inwestycji i jej otulina nie należą do wyjątkowo cennych. Przyczyną tej sytuacji jest prowadzona na tym terenie intensywna gospodarka rolna oraz sąsiedztwo zabudowań siedliskowych. Przeprowadzona przez autora raportu ocena przyrodnicza wykazuje, że tereny planowanej lokalizacji inwestycji nie są i jak dotąd nie były miejscem szczególnie cennym dla ptaków w okresie lęgowym oraz w okresach migracyjnych i zimowania. W okresie pozalęgowym, tj. od późnego lata do końca zimy, obszar planowanej inwestycji nie jest miejscem regularnych koncentracji żerowiskowych żurawia i gęsi z rodzaju Anser sp. Obszar ten nie jest także atrakcyjny jako miejsce odpoczynku i koncentracji noclegowiskowych, gdyż znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie rejonów o bardzo wysokim poziomie antropopresji (szosa, polne drogi dojazdowe, zabudowania mieszkalne i gospodarcze miejscowości, ambony myśliwskie), co jest stale działającym czynnikiem płoszącym, szczególnie dla gatunków charakteryzujących się wysokim poziomem antropofobii i płochliwości (gęsi z rodzaju Anser sp., żuraw, ptaki szponiaste).

Mając na uwadze lokalizację inwestycji jedynie na gruntach ornych, na których obecnie prowadzona jest intensywna gospodarka rolna; sposób prowadzenia prac, tj, posadowienie konstrukcji wsporczych (stołów fotowoltaicznych) w gruncie bez fundamentowania, za pomocą profili stalowych wbijanych lub wkręcanych bezpośrednio w ziemię, nie powodujących zmiany stosunków gruntowo-wodnych; brak konieczności wycinki drzew i krzewów oraz wykluczenie z zainwestowania terenów nieużytków, stanowiących siedliska wodno-błotne będące jednocześnie potencjalnym miejscem występowania ww. przedmiotów ochrony, takich jak błotniak stawowy, żuraw, bąk oraz derkacz, w ocenie organu realizacja inwestycji, nie wpisuje się w listę zagrożeń dla ww. gatunków. W związku z tym nie przewiduje się negatywnego oddziaływania inwestycji na gatunki ptaków, dla których powołano obszar Natura 2000 Dolina Dolnej Odry PLB320003. Niemniej jednak, w celu minimalizacji oddziaływań na środowisko przyrodnicze, prace budowlano-montażowe będące źródłem największej emisji hałasu należy prowadzić poza sezonem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 1 marca do 31 lipca. Dopuszcza się prowadzenie tych prac w ww. okresie wyłącznie po stwierdzeniu przez nadzór przyrodniczy - ornitologa braku aktywnych lęgów na terenie inwestycji lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie. Pozwoli to na ograniczenie płoszenia ptaków oraz strat w ich lęgach. Powyższy okres winien również dotyczyć prac związanych z naprawą instalacji lub pracami konserwacyjnymi podczas eksploatacji inwestycji. Należy również wyraźnie oznaczyć teren inwestycyjny, przy uwzględnieniu wytyczonych wcześniej stref buforowych, aby nie dochodziło do ingerencji poza wyznaczony do zagospodarowania teren, w tym w szczególności w miejsca cenne przyrodniczo. Ponadto nałożono na inwestora obowiązek obsiania terenu gruntów ornych wykluczonych z lokalizacji inwestycji (głównie ze względu na grunty klasy III) niską roślinnością gatunków nie wymagających intensywnego nawożenia czy stosowania środków ochrony roślin, co dodatkowo stworzy odpowiednie warunki siedliskowe dla lokalnej awifauny, w tym dla błotniaka stawowego.

Z uwagi na stwierdzenie gatunków ptaków typowych dla krajobrazu rolniczego, realizacja przedsięwzięcia może przyczynić się do powstania alternatywnych miejsc żerowania i gniazdowania dla niektórych chronionych gatunków ptaków, które mogą wykorzystać trawiaste fragmenty oraz elementy montażowe, np. do tworzenia gniazd. Z uwagi na powyższe zobowiązano inwestora do obsiania terenu inwestycyjnego obejmującego powierzchnię pod panelami oraz stref buforowych gatunkami niskich traw oraz jego ekstensywne użytkowanie poprzez regularne wykaszanie (najlepiej ręczne), w miarę możliwości (w zależności od szybkości wzrostu traw) poza okresem lęgowym ptaków.
W ocenie organu, z uwagi na lokalizację przedsięwzięcia na terenie chronionym, oraz walory przyrodnicze terenu objętego przedsięwzięciem oraz jego sąsiedztwa, pierwszy pokos powinien się odbyć po 1 sierpnia, co znacznie zwiększy szanse na pomyślne wyprowadzanie ewentualnych lęgów gniazdujących ptaków. Dopuszcza się koszenie w okresie wcześniejszym pod warunkiem wykluczenia przez nadzór przyrodniczy - ornitologa, miejsc występowania oraz rozrodu chronionych gatunków ptaków. Ponadto należy zastosować powszechną praktykę koszenia, tj. od wewnętrznej do zewnętrznej części wykaszanego obszaru. Organ również wskazuje na konieczność obsiania terenu pod panelami m.in. gatunkami roślin miododajnych, bez używania nawozów sztucznych, czy środków ochrony roślin pestycydów i herbicydów podczas eksploatacji inwestycji. Dodatkowo, celem zminimalizowania negatywnego oddziaływania na środowisko przyrodnicze, w tym na ptaki i ich siedliska, ogrodzenie farmy powinno być wykonane bez zakończeń w postaci ostrych elementów, takich jak kolce czy drut kolczasty.
W ramach przedsięwzięcia nie jest planowane oświetlenie farmy fotowoltaicznej w porze nocnej, co dodatkowo ograniczy negatywny wpływ przedsięwzięcia na ptaki gniazdujące na terenie inwestycji oraz ptaki migrujące w jego sąsiedztwie.

Biorąc pod uwagę nałożone w niniejszym postanowieniu rozwiązania chroniące środowisko, przedmiotowa inwestycja nie powinna stanowić istotnego zagrożenia dla ww. grupy zwierząt. Dla potwierdzenia powyższego założenia, przy uwzględnieniu faktu występowania na terenie inwestycji oraz w jego sąsiedztwie dogodnych warunków dla bytowania cennych gatunków ptaków, w tym stanowiących przedmiot ochrony w obszarze Natura 2000 Dolina Dolnej Odry PLB320003, nałożono na inwestora obowiązek przeprowadzenia monitoringu poinwestycyjnego w okresie 5 lat, z możliwością jego przedłużenia, obejmującego cykl roczny, który powinien być trzykrotnie powtarzany po oddaniu farmy fotowoltaicznej do eksploatacji. Monitoring ten winien obejmować ptaki lęgowe występujące na obszarze objętym potencjalnym oddziaływaniem, ptaki migrujące w okresie ich wiosennych i jesiennych wędrówek, ptaki zimujące oraz ptaki drapieżne, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków stanowiących przedmiot ochrony w ww. obszarze Natura 2000.

Z przeprowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej wynika, iż na terenie inwestycji stwierdzono występowanie 3 gatunków płazów objętych ochroną, w tym: ropuchy szarej, ropuchy zielonej, żaby trawnej. Siedliskiem bytowania ww. gatunków są małe zbiorniki wodne, nieużytki, brzegi jezior, jak również pola uprawne. Zatem teren objęty inwestycją oraz jego sąsiedztwo wpisuje się w obszar dogodny dla występowania ww. grupy zwierząt.
W celu zminimalizowania oddziaływania przedsięwzięcia na ww. grupę zwierząt prace budowlane prowadzone w okresie aktywności herpetofauny, tj. w okresie od końca marca do końca października należy prowadzić przy udziale nadzoru przyrodniczego-herpetologa, celem zweryfikowania obecności zwierząt i podjęcia w stosunku do nich odpowiednich działań.
Do zadań nadzoru przyrodniczego należy zabezpieczenie miejsc stanowiących potencjalne pułapki antropogeniczne dla zwierząt, prowadzenie regularnych przeglądów ww. miejsc pod kątem obecności w nich zwierząt. W przypadku stwierdzenia uwięzienia zwierząt należy je bezzwłocznie odłowić i przenieść w bezpieczne miejsce, poza teren inwestycji. Należy wskazać, iż planowane posadowienie konstrukcji pod panele fotowoltaiczne w gruncie na stalowych lub aluminiowych podporach wbijanych lub wkręcanych w podłoże bez używania fundamentów betonowych oraz budowę sieci dróg wewnętrznych o nawierzchni przepuszczalnej, z kruszywa łamanego, dodatkowo ograniczy negatywne oddziaływanie inwestycji na ww. grupę zwierząt. Dodatkowo, celem zachowania ciągłości szlaków migracyjnych, nałożono na inwestora obowiązek budowy dróg bez zastosowania nasypów oraz krawężników.

Ponadto, celem potwierdzenia założeń wskazanych w raporcie przez inwestora, odnośnie wpływu realizacji inwestycji na środowisko przyrodnicze oraz zastosowanych działań chroniących elementy środowiska przyrodniczego, nałożono na inwestora obowiązek przedłożenia sprawozdania z wykonanych działań minimalizujących w terminie do 1 miesiąca od oddania inwestycji do eksploatacji. Przy zastosowaniu powyższych warunków realizacja i eksploatacja projektowanego przedsięwzięcia nie będzie miała znaczącego negatywnego wpływu na środowisko przyrodnicze i nie wpłynie na zmniejszenie bioróżnorodności na tym terenie.

Najbliższa planowana farma fotowoltaiczna, która może wywołać skutki negatywne na środowisko w kontekście skumulowanym (w odniesieniu do krajobrazu oraz chronionych gatunków ptaków) wraz z farmą fotowoltaiczną Widuchowa 2, zlokalizowana jest na działce nr 75 obręb Widuchowa 3, o powierzchni ok. 3,2 ha (Farma fotowoltaiczna Widuchowa 3), w bezpośrednim sąsiedztwie terenu inwestycyjnego, w kierunku zachodnim. Biorąc pod uwagę powierzchnię działki nr 75 przeznaczoną pod planowaną farmę fotowoltaiczną,
tj. ok. 3 ha, stanowiącą grunty orne, przy zastosowaniu podczas realizacji i eksploatacji inwestycji objętej niniejszym postępowaniem, szeregu rozwiązań chroniących środowisko, nie należy się spodziewać negatywnych skutków oddziaływania obu farm fotowoltaicznych na krajobraz, jak również gatunki ptaków stanowiących przedmiot ochrony w obszarze Natura 2000 Dolina Dolnej Odry PLB320003. Natomiast, kolejna zabudowa instalacjami fotowoltaicznymi terenów rolniczych może wywołać już kumulowanie się negatywnych oddziaływań, w stosunku do ww. elementów środowiska, co powinno zostać wnikliwie przeanalizowane podczas odrębnych postępowań dot. analizy wpływu na środowisko planowanych farm fotowoltaicznych w sąsiedztwie farmy fotowoltaicznej Widuchowa.

Na terenie objętym budową farmy fotowoltaicznej PV Widuchowa 2 zlokalizowane są dwa stanowiska archeologiczne, zewidencjonowane pod nr: stan. 8 (AZP 36-04/8), stan. 9 (AZP 36-04/9). Zgodnie z przedłożonym raportem, planowane prace mogą spowodować zniszczenie ww. stanowisk archeologicznych. W związku z tym przed podjęciem prac na terenie ww. zabytków archeologicznych, inwestor zobowiązał sie do uzyskania stosownych zezwoleń w tym zakresie, zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, w tym uzyskania decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków określającej możliwość realizacji przedsięwzięcia na terenie stanowisk oraz wskazującej zakres i rodzaju niezbędnych badań archeologicznych koniecznych do wykonania dla poszczególnych stanowisk. Biorąc pod uwagę, iż istnieje ryzyko braku możliwości prowadzenia prac na ww. stanowiskach archeologicznych co skutkować będzie zmianą lokalizacji paneli fotowoltaicznych a tym samym generowaniem oddziaływań na elementy środowiska, wniesiono o przedłożenie Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Szczecinie w terminie do 1 miesiąca od oddania inwestycji do eksploatacji sprawozdania ze spełnionych wymogów formalno-prawnych w tym zakresie.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 roku w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 138) przedsięwzięcie nie zalicza się do zakładów o ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Biorąc pod uwagę zakres i przewidywane oddziaływanie inwestycji należy stwierdzić, że przedsięwzięcie nie będzie miało negatywnego wpływu na klimat (brak emisji szkodliwych związków i gazów cieplarnianych). Eksploatacja inwestycji przyczyni się do produkcji energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii, co pozwoli na ograniczenie pozyskania energii pochodzącej głównie ze spalania węgla, powodującej emisję gazów cieplarnianych prowadzących do zmian klimatu. Analizując przedłożone dokumenty nie stwierdzono możliwości wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko. Wynika to przede wszystkim z charakteru przedsięwzięcia oraz znacznej odległości od granic Rzeczypospolitej Polskiej. Inwestycja nie spowoduje zmiany w dotychczasowym sposobie użytkowania terenu poza obszarem, do którego Inwestor posiada tytuł prawny.

Teren przedmiotowej inwestycji znajduje się w obszarze zlewni jednolitych części wód powierzchniowych JCWP kod: RW600016193129 - Marwicka Struga. To naturalna część wód charakteryzująca się złym stanem ogólnym z uwagi na poniżej dobrego stan ekologiczny i chemiczny, której wskaźniki nie zostały określone. Dla przedmiotowej JCWP stwierdzono ryzyko nieosiągnięcia celu środowiskowego. Przedmiotowa JCWP nie jest monitorowana. Celem środowiskowym dla ww. JCWP jest ochrona oraz poprawa ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć co najmniej dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych, a także zapobieganie pogorszeniu ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego. Teren przedmiotowej inwestycji znajduje się w jednolitej części wód podziemnych JCWPd kod: PLGW600023. Charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym i ilościowym, dla której nie stwierdzono ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego. Celem środowiskowym dla ww. JCWPd jest utrzymanie dobrego stanu ilościowego i dobrego stanu chemicznego. Na etapie budowy, jak i późniejszej eksploatacji inwestycji, nie nastąpi degradacja wód podziemnych i powierzchniowych spowodowana jakimikolwiek zanieczyszczeniami, jak również nie nastąpi pogorszenie stanu ekologicznego oraz stanu chemicznego wód powierzchniowych.

Planowane przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze ochronnym ujęć wód. Nie jest położone na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych. Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarem szczególnego zagrożenia powodzią oraz znajduje się w granicach prawnych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody tj. w obszarze Natura 2000 „Dolina Dolnej Odry”.

Przedmiotowa inwestycja nie narusza warunków określonych w rozporządzeniu:

  • Nr 3/2014 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 3 czerwca 2014 r. w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Dolnej Odry
    i Przymorza Zachodniego (Dz. U. z 2014 r. poz. 2431 ze zm.),

  • Nr 4/2017 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 20 marca 2017 r. w sprawie ustalenia warunków korzystania z wód zlewni Międzyodrze - Zalew Szczeciński - wyspy Wolin i Uznam (Dz. Urz. Woj. Zach. 2017.1224, ogłoszony 23 marca 2017 r. ).

W dniu 22 lipca 2021 r. Wójt Gminy Widuchowa, działając na podstawie art. 33 ust. 1 pkt 1 i art. 79 ust. 1 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, obwieszczeniem podał do publicznej wiadomości informację
o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i rozpoczęciu procedury udziału społeczeństwa w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na części działek: nr ew. 76 obręb Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa. Obwieszczenie zostało wywieszone na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Widuchowa, na tablicach ogłoszeń sołectwa Bolkowice i Widuchowa oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Widuchowa, co uczyniono w dniu 22 lipca 2021 r. Jednocześnie podano w obwieszczeniu informację o możliwości:

  1. zapoznania się z dokumentacją sprawy udostępnioną do wglądu w Urzędzie Gminy Widuchowa , ul. Grunwaldzka 8, 74-120 Widuchowa, pokój nr 1 w godzinach pracy Urzędu tj. od 7:15 do 15:15.

  2. składania uwag i wniosków w terminie 30 dni tj. od 23 lipca do 22 sierpnia 2021 r.

W wyznaczonym terminie nie wpłynęły do Urzędu Gminy Widuchowa żadne uwagi
i wnioski w ramach przedmiotowego postępowania.

Zawiadomieniem z dnia 24 sierpnia 2021 r. znak: ISOR.6220.1.2020.PP, Wójt Gminy Widuchowa, zgodnie z art. 10 § 1 ww. ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, poinformował Strony postępowania o zakończeniu zbierania dowodów i materiałów oraz o możliwości zapoznania się z aktami, wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłaszania żądań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na części działek: nr ew. 76 obręb Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa. Zawiadomienie zostało obwieszczone na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Gminy Widuchowa wraz z informacją, iż do zebranych materiałów można wnieś swoje uwagi w terminie 7 dni od daty wywieszenia zawiadomienia. Strony w wyznaczonym terminie nie zapoznały się ze zgromadzonym materiałem w sprawie oraz nie wniosły uwag do toczącego się postępowania.

Biorąc pod uwagę powyższe orzekam jak w sentencji.

 

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem Wójta Gminy Widuchowa w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzje. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się do prawa wniesienia odwołania.
W przypadku złożenia przez stronę oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania od decyzji nie przysługuje prawo do odwołania się ani skargi do sądu administracyjnego.

 

Załącznik:

Charakterystyka przedsięwzięcia

Opłatę skarbową w kwocie 205,00 zł zapłacono przelewem na konto UG w Widuchowej w dniu 11.05.2020 r.

 

Otrzymują:

  1. Pan Marcin Gniot, DOMREL Biuro Usług Inwestycyjnych Sp. z o.o. ul. Odzieżowa 12 c/1, 71-502 Szczecin - pełnomocnik RWE Solar Poland Sp. z o.o.

  2. Strony postępowania - poprzez obwieszczenie

  3. a/a

 

Do wiadomości:

  1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, ul. Teofila Firlika 20, 71-637 Szczecin

  2. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, ul. Teofila Firlika 19, 71-637 Szczecin

  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, ul. Flisacza 6, 74-100 Gryfino

 

Charakterystyka przedsięwzięcia

  1. Nazwa przedsięwzięcia

„Budowa zespołu elektrowni fotowoltaicznych Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, zlokalizowanego na części działek: nr ew. 76 obręb Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa.”

  1. Podmiot realizujący przedsięwzięcie

Innogy Solar Polska Sp. z o.o., obecnie RWE Solar Poland Sp. z o.o. z siedzibą przy
ul. Prostej 32, 00-838 Warszawa.

  1. Miejsce realizacji przedsięwzięcia

Inwestycja będzie realizowana na działkach o nr ewid. nr ew. 76 obręb Widuchowa 3 oraz nr ew. 5/3 obręb Bolkowice, w gminie Widuchowa, woj. zachodniopomorskie.

  1. Dane charakteryzujące przedsięwzięcie

Inwestycja będzie polegać na budowie Zespołu elektrowni fotowoltaicznych PV Widuchowa 2 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, w tym stacjami transformatorowo-rozdzielczymi, liniami kablowymi elektroenergetycznymi wraz z kablami sterowania i telekomunikacyjnymi, placów i dróg wewnętrznych oraz niezbędnymi urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy do 30 MW.

Na terenie obejmującym budowę elektrowni fotowoltaicznej zostanie zamontowanych maksymalnie do 75000 szt. modułów fotowoltaicznych, oraz 30 stacji transformatorowo - rozdzielczych o powierzchni zabudowy do 25 m2 każda. Do stacji transformatorowych zostaną doprowadzone drogi wewnętrzne o szerokości do 5 m. Odległość pomiędzy poszczególnymi rzędami paneli wynosić będzie minimum 7 m. Panele fotowoltaiczne zostaną zamontowane na specjalnej konstrukcji montażowej. Na konstrukcji montażowej lub w jej bezpośrednim sąsiedztwie zamontowane zostaną również inwertery. Na obszarze inwestycji zostaną ułożone także kable zasilające SN i nn oraz kable światłowodowe i sterownicze. Konstrukcje wsporcze do montażu paneli fotowoltaicznych montowane w gruncie bez fundamentowania, za pomocą profili stalowych wbijanych lub wkręcanych bezpośrednio w ziemię na głębokość od ok. 1 m do 3,0 m każdy. Na konstrukcjach wsporczych, pod kątem 20-35 stopni, w odległości minimum 60 cm od dolnej krawędzi modułu, w odpowiedniej orientacji azymutalnej zamontowane zostaną panele fotowoltaiczne. Rzędy paneli usytuowane zostaną w rozstawie co minimum 7 m, tak aby zminimalizować wzajemne zacienianie. Nie przewiduje się stałego oświetlenia ogrodzenia
i modułów elektrowni fotowoltaicznych w porze nocnej. Ułożenie kabli średniego napięcia będzie wymagało wykonania wąskiego wykopu o głębokości od 80 cm - do 1,2 m, który po ich położeniu zostanie zakopany. Do realizacji instalacji fotowoltaicznej wykorzystywane będą gotowe prefabrykaty i elementy składowe.

Łączna powierzchnia terenu wykorzystywanego pod inwestycję będzie wynosiła do 38,0 ha. Działka nr 78 obr. Widuchowa 3 oraz nr 5/3 obręb Bolkowice mają łącznie powierzchnię około 93,9 ha. Pozostała część obu działek pozostanie biologicznie czynna i łącznie wyniesie ponad 50 ha.( bez uwzględnienia powierzchni pod panelami).

Obszar inwestycji sąsiaduje bezpośrednio z obszarami o identycznej charakterystyce siedliskowej, tj. rozległymi gruntami ornymi. Obszar objęty inwestycją został wyznaczony w taki sposób, aby jego realizacja obejmowała wyłącznie grunty orne klasy RIVa, RIVb, RV i RVI z wyłączeniem dużych nieużytków oraz gruntów.

Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839) zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko jako zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 tej ustawy. Teren inwestycji nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Teren inwestycyjny znajduje się w granicach obszaru Natura 2000 Dolina Dolnej Odry PLB320003, który wyznaczono w celu zachowania populacji dziko występujących gatunków ptaków wymienionych w Dyrektywie Ptasiej oraz siedlisk warunkujących ich bytowanie. Dla przedmiotowego obszaru obowiązuje zarządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie z dnia 7 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Dolina Dolnej Odry PLB320003 (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego, poz. 1934), zmienione zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie z dnia 27 kwietnia 2017 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego, poz. 2183).

Planowana farma fotowoltaiczna będzie bezobsługowa i nie będzie wymagała budowy zaplecza socjalnego ani infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Wody opadowe na etapie eksploatacji przedsięwzięcia będą spływały do gruntu w sposób naturalny poprzez infiltrację. W ramach obsługi farmy będą prowadzone okresowe prace przeglądowe i konserwatorskie. Odpady z serwisowania nie będą magazynowane tylko na bieżąco przekazywane podmiotom zajmującym się zagospodarowywaniem odpadów. W przypadku konieczności mycia paneli należy wykorzystywać jedynie wodę, bez zastosowania jakichkolwiek substancji czyszczących, w tym detergentów. Stacje transformatorowe zostaną umieszczone w kontenerach. Kontenery posiadać będą szczelną betonową podłogę wraz ze szczelną misą pod podłogą pozwalającą zebrać wszystkie płyny z urządzeń zamontowanych powyżej, a w drzwiach występować będą podwyższone progi. Ponadto urządzenia zostaną ustawione na szczelnym, utwardzonym podłożu. Również olejowy transformator SN/WN zostanie umieszczony na szczelnej, prefabrykowanej misie olejowej wraz z separatorem oleju zapewniającym wymagany poziom oczyszczenia odcieku. Podczas etapu realizacji przedsięwzięcia ścieki sanitarne będą odprowadzane do bezodpływowych szczelnych toalet (typu Toi-Toi), które będą regularnie opróżniane przez uprawniony podmiot. Na etapie realizacji inwestycji zaopatrzenie w wodę na potrzeby pracowników odbywać się będzie poprzez dostarczenie jej przez pracodawcę np. w postaci butelkowanej. przedsięwzięcia przewiduje się konieczności zaopatrzenia w wodę i powstawania ścieków.

Teren przedmiotowej inwestycji znajduje się w obszarze zlewni jednolitych części wód powierzchniowych JCWP kod: RW600016193129 - Marwicka Struga. To naturalna część wód charakteryzująca się złym stanem ogólnym z uwagi na poniżej dobrego stan ekologiczny i chemiczny. Teren przedmiotowej inwestycji znajduje się w jednolitej części wód podziemnych JCWPd kod: PLGW600023. Charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym i ilościowym, dla której nie stwierdzono ryzyka nieosiągnięcia celu środowiskowego.

Na etapie budowy emisja hałasu, zanieczyszczenia powietrza i dotyczyć będą przede wszystkim pracy maszyn budowlanych. W trakcie prac budowlanych powstaną odpady, które nie będą magazynowane tylko na bieżąco przekazywane podmiotom zajmującym się zagospodarowywaniem odpadów.

Podczas eksploatacji inwestycji emitowane będzie również pole elektromagnetyczne, którego źródłem głównie będą stacje transformatorowe. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w raporcie przedmiotowa inwestycja nie spowoduje przekroczeń dopuszczalnych wartości pola elektrycznego i magnetycznego w granicach inwestycji.

Planowane przedsięwzięcie nie jest położone na obszarze ochronnym ujęć wód powierzchniowych oraz podziemnych. Nie jest położone na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych. Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarem szczególnego zagrożenia powodzią.

Przedsięwzięcie swym zakresem nie narusza warunków określonych w rozporządzeniu:

- Nr 3/2014 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 3 czerwca 2014 r. w sprawie warunków korzystania z wód regionu wodnego Dolnej Odry
i Przymorza Zachodniego (Dz. U. z 2014 r. poz. 2431 z późn. zm.),

- Nr 4/2017 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 20 marca 2017 r. w sprawie ustalenia warunków korzystania z wód zlewni Międzyodrze - Zalew Szczeciński - wyspy Wolin i Uznam (Dz. Urz. Woj. Zach. 2017.1224, ogłoszony 23 marca 2017 r. ).


Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Osoba odpowiadająca za treść informacji

Mariusz Gralak

Data wytworzenia:
16 wrz 2021

Osoba dodająca informacje

Mariusz Gralak

Data publikacji:
16 wrz 2021, godz. 13:40

Osoba aktualizująca informacje

Mariusz Gralak

Data aktualizacji:
16 wrz 2021, godz. 13:50